Problemy ze stawami – jak wspomóc się dietą i suplementacją?

Obecnie bardzo często doświadczamy różnego rodzaju problemów ze stawami. Bóle, zwyrodnienia, obrzęki, zmiany reumatoidalne – to wszystko utrudnia sprawne poruszanie się i codzienne funkcjonowanie. Jaka dieta będzie uśmierzać ból i sprzyjać regeneracji stawów? Dziś o tym w artykule.

Czym są stawy?

To rodzaj tkanki, która scala dwie kości za pomocą łączenia ruchomego. Pozwala w ten sposób na ruch kości względem siebie. Staw składa się z powierzchni stawowej, torebki stawowej oraz jamy stawowej i jest częścią narządu ruchu u człowieka. Wyróżniamy stawy:

  • jednoosiowe (umożliwiają ruch wzdłuż jednej płaszczyzny),
  • dwuosiowe (umożliwiają ruch w dwóch płaszczyznach),
  • wieloosiowe (umożliwiają ruch we wszystkich kierunkach).

Jakie mogą wystąpić problemy ze stawami?

Bardzo często dolegliwości bólowe stawów powstają na skutek zwichnięcia lub skręcenia. Powstają wtedy mikrourazy, które mogą z czasem przekształcić się w zmiany zwyrodnieniowe. Może dojść także do zapalenia stawów i tutaj w przebiegu choroby dochodzi do zniekształcenia, uszkodzenia czy ograniczenia ruchomości stawów. Choroby stawów mogą mieć również podłoże autoimmunologiczne, jak w przypadku reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS) czy zesztywniającego zapalenia stawów kręgosłupa (ZZSK), twardziny układowej czy fibromialgii.

Do charakterystycznych objawów zapalenia stawów zaliczamy ból, obrzęk i sztywność stawów. Skóra nad chorym stawem bywa zaczerwieniona i ciepła.

Dieta – czego unikać przy problemach ze stawami?

W pierwszej kolejności wykluczamy żywność wysokoprzetworzoną i cukier. Te produkty promują stan zapalny i mogą nasilać objawy. Eliminujemy także rafinowane tłuszcze roślinne (np. olej rzepakowy, słonecznikowy) i margaryny. Zawierają one prozapalne tłuszcze omega-6 i trans, które również zwiększają bóle stawów.

W przypadku, gdy problemy ze stawami mają podłoże autoimmunologiczne, często proponuje się rezygnację z warzyw psiankowatych (do nich zaliczamy pomidory, ziemniaki, bakłażana i paprykę). Zawierają bowiem lektyny, które mogą mocniej stymulować reakcje układu odpornościowego i nasilać objawy choroby.

U niektórych może być także konieczne wykluczenie nabiału, glutenu czy jajek – są to jedne z silniejszych alergenów i również mogą wpływać na pogorszenie samopoczucia. Warto wprowadzić czasową eliminację tych produktów, aby po ponownym wprowadzeniu przekonać się, czy faktycznie nam szkodzą.

Dieta – co jeść, aby wzmocnić stawy?

Oto lista produktów, które powinny znaleźć się u każdej osoby, cierpiącej z powodu bólu stawów:

  • Tłuste ryby morskie, owoce morza – to źródło omega 3, które działa silnie przeciwzapalnie i łagodzi stany bólowe. Ryby zawierają także witaminę D, która jest niezbędna dla dobrej pracy układu odpornościowego.
  • Czosnek – to naturalny antybiotyk. Działa silnie przeciwzapalnie.
  • Warzywa – to źródło witamin, mikroelementów i antyoksydantów, które odżywiają nasz organizm i dostarczają niezbędnych składników.
  • Oliwa z oliwek – zmniejsza stany zapalne, dostarcza także przeciwzapalnego omega 9.
  • Przyprawy – również świetnie koją działanie układu odpornościowego, uśmierzają ból i łagodzą stany zapalne. Na stałe warto wprowadzić do jadłospisu takie przyprawy jak kurkuma, goździki, cynamon, imbir i anyż.
  • Owoce – to także źródło antyoksydantów i witamin. Z warzyw i owoców można robić odżywcze smoothie, które szybko dostarczą organizmowi wiele niezbędnych substancji odżywczych. Polecane są przede wszystkim owoce jagodowe (maliny, truskawki, jagody, jeżyny) – zawierają dużo witaminy C, która bierze udział w regeneracji stawów.
  • Galaretki – w postaci mięsnych wywarów są źródłem kolagenu, który uczestniczy w budowie stawów.
  • Nawadnianie – odpowiednia ilość wody sprawia, że tworzy się śluz, który chroni staw przed uszkodzeniem i dodatkowo go nawilża. Woda znajduje się także w mazi stawowej, co wpływa na odpowiednią ruchomość stawu.

Suplementacja przy problemach ze stawami

Jak można się wspomóc i złagodzić ból? Oto kilka naturalnych substancji, które wesprą w walce z bolącymi stawami:

  • Omega 3 – oprócz spożywania ryb, warto wprowadzić dodatkową suplementację, ponieważ często przy stanach chorobowych wzrasta na nie zapotrzebowanie, które trudno pokryć z pożywienia.
  • Wit D
  • Wit E
  • Wit C – wspomaga wchłanianie glukozaminy oraz chondroityny w tkankach,
  • Kwas hialuronowy – przywraca właściwy skład płynu maziowego i poprawia ruchomość stawu.
  • Kolagen – jego suplementacja jest polecana w przypadku reumatycznych chorób autoimmunologicznych.

Problemy ze stawami nie muszą oznaczać ciągłego bólu i zmagania się z ograniczeniami ruchowymi. Gdy włączymy odpowiednią dietę, uzupełnimy niedobory, a także zadbamy o odpowiednią ilość ruchu, powinniśmy uzyskać znaczącą poprawę stanu zdrowia.

Źródła:

Gugała S., Siuba M., Reumatoidalne zapalenie stawów

Kloczkowska H., Zalecenia żywieniowe w reumatoidalnym zapaleniu stawów,

Kwieciński A., Schorzenia stawów – wybrane aspekty, Farmaceutyczny Przegląd Naukowy, 2007

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17335973/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3018463/

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s