Witamina D i jej wpływ na nasz organizm

Niedobory witaminy D są obecnie bardzo powszechne, głównie ze względu na nasze położenie geograficzne, a także zmniejszoną ekspozycję na słońce, przez pracę głównie w pomieszczeniach w ciągu dnia. Witamina D ma niezwykle duży wpływ na nasz organizm, dlatego warto wiedzieć, czym grożą długotrwałe niedobory oraz jak ją uzupełniać. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Czym jest witamina D?

Tak naprawdę, witamina D, nie jest do końca witaminą, tylko hormonem steroidowym. Witamina D3 jest pochodną cholesterolu. Cholesterol ulega konwersji do 7-dechydrocholesterolu, a następnie do prowitaminy D3 i potem do cholekalcyferolu w skórze (w odpowiedzi na działanie promieni słonecznych).

Następnie jest ona poddawana hydroksylacji w wątrobie (przy udziale witaminy C) i powstaje kalcydiol (25(OH) D). Aktywną formę witaminy D (kalcytriol (1,25(OH)2 D – którą nasz organizm wykorzystuje) uzyskujemy przy hydroksylacji kalcydiolu w nerkach (przy udziale magnezu i wit. C).

Wyróżniamy jeszcze witaminę D2 (ergokalcyferol), która może być pozyskiwana z produktów roślinnych i również ulega ona konwersji do aktywnej formy witaminy D w organizmie.

Wpływ witaminy D na organizm

Ta substancja bierze udział w wielu ważnych funkcjach naszego organizmu:

  • Reguluje gospodarkę fosforanowo-wapniową, dzięki czemu wspiera zdrowie kości,
  • Wpływa na pracę układu odpornościowego,
  • Bierze udział w syntezie insuliny,
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób autoimmunologicznych, nowotworów,
  • Poprawia krążenie, wspiera pracę serca.
  • Wpływa na pracę mózgu, zwiększa stężenie serotoniny (hormonu szczęścia),
  • Wywiera pozytywny wpływ na komórki mięśniowe,
  • Wpływa na wzrost włosów i kondycję skóry.

Jak zbadać poziom witaminy D?

Najczęściej wykonuje się badanie D3 (25 OH) – optymalny poziom to ok. 40-60 ng/ml. Osoby z chorobami autoimmunologicznymi i nowotworowymi często potrzebują wyższych poziomów, aby lepiej się czuć. Można także wykonać badanie aktywnego metabolitu witaminy D – D3 (1,25 OH) – jednak badanie jest dość drogie i zazwyczaj go się nie wykonuje.

Objawy niedoboru witaminy D

Niedobory witaminy D prowadzą do poważnych problemów zdrowotnych, dlatego tak ważne jest monitorowanie jej poziomu. Co może się dziać przy niedoborach?

  • Problemy z koścmi – krzywica, osteoporoza, osteopenia,
  • Nadciśnienie, problemy z sercem,
  • Choroby autoimmunologiczne,
  • Skłonności do tycia,
  • Problemy z gospodarką cukrową (insulinooporność, cukrzyca),
  • Choroby nowotworowe,
  • Depresja,
  • Problemy pokarmowe,
  • Zaburzenia widzenia,
  • Choroby nowotworowe.

Źródła witaminy D

Witamina D ze słońca

Często się mówi, że po okresie letnim nie ma potrzeby suplementować witaminy D. Czy aby na pewno? Okazuje się, że często ekspozycja na słońce latem jest niewystarczająca, co potwierdza badanie poziomu wit D z krwi.

Warto także wiedzieć, że na efektywność skórnej syntezy witaminy D wpływa wiele czynników, takich jak:

  • Szerokość geograficzna (u nas słońce przez bardzo krótki czas jest w optymalnej pozycji)
  • Pora dna i roku,
  • Rodzaj karnacji,
  • Masa ciała i ilość tkanki tłuszczowej (osoby otyłe mają duży problem z syntezą skórą witaminy D),
  • Stopnień zanieczyszczenia powietrza.

Witamina D z pożywienia

Największą ilość witaminy D znajdziemy w tłustych rybach (np. makrela, łosoś, węgorz, dorsz), jajkach i nabiale dobrej jakości. Można także pić tran – wtedy dostarczamy witaminę D3 oraz kwasy tłuszczowe omega 3.

Z roślinnych źródeł mamy do wyboru grzyby oraz wodorosty. Prawda jest jednak taka, że bardzo trudno jest uzupełnić poziom witaminy D z pożywienia, dlatego najczęściej niezbędna jest dodatkowa suplementacja.

Suplementacja witaminy D

Kto powinien suplementować witaminę D? Tak naprawdę każdy z nas, jednak jest kilka grup, które powinny zwrócić na to szczególną uwagę:

  • noworodki i dzieci (dużo noworodków rodzi się już z niedoborami!),
  • kobiety w ciąży i matki karmiące,
  • starsi ludzie (szczególnie po 65 r.ż),
  • osoby z otyłością (mogą wymagać większej dawki witaminy D).

Na co należy zwrócić uwagę przy suplementacji?

Przy suplementacji pamiętajmy o kilku zasadach:

  • Dawkę zawsze dobierajmy na podstawie badania z krwi.
  • Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego, aby zwiększyć jej biodostępność podczas suplementacji, warto ją zażywać wraz z posiłkiem zawierającym tłuszcz.
  • Przy suplementacji wit. D warto zadbać również o odpowiednią podaż magnezu i witaminy C. To właśnie one biorą udział w syntezie witaminy D, dlatego przy ich niedoborach, suplementacja może nie przynieść żadnych rezultatów.
  • Przy wyborze preparatu z witaminą D, warto wybierać te ze statusem leku.
  • Warto włączyć również witaminę K2, w celu dobrego przyswajania witaminy D. Jeżeli jednak jesteśmy pewni, że nasze jelita działają prawidłowo i mamy dobrą florę bakteryjną, to sami jesteśmy w stanie syntezować odpowiednią ilość witaminy K2.

Źródła:

https://draxe.com/vitamin-d-deficiency-symptoms/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22461123

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3012634/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991525/

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s