Berberyna – jej wpływ na układ hormonalny człowieka

Obecnie mnóstwo kobiet (i mężczyzn!) codziennie boryka się z różnego rodzaju objawami ze strony układu endokrynnego. Okazuje się, że berberyna wykazuje bardzo kojące działanie w tym zakresie i ma wiele dobroczynnych właściwości. O jej właściwościach odchudzających pisaliśmy już kilka miesięcy temu tutaj. Tym razem skupimy się na tym jak berberyna może wspomóc przy hormonalnych dysfunkcjach? Przekonaj się, czytając artykuł.

Czym jest berberyna?

To bioaktywna substancja z grupy alkaloidów, która jest pozyskiwana z różnych części roślin (najczęściej z berberysu zwyczajnego, cynowodu chińskiego, gorzknika kanadyjskiego). Berberyna była już od dawna stosowana w medycynie ludowej, gdzie dodawano owoce berberysu do herbaty lub robiono odwary z roślin. Znajduje także szerokie zastosowanie w medycynie chińskiej.

Berberyna ma duże właściwości odżywcze – zawiera wit C, E, rutynę, karoteny, pektyny. Dzięki temu może być stosowania w podnoszeniu odporności, a także we wspieraniu w walce z przeziębieniem.

Wpływ berberyny na układ hormonalny

Cukrzyca i insulinooporność

Ta substancja jest znana przede wszystkim ze swoich właściwości regulujących gospodarkę cukrową. Szczególnie poleca się ją przy cukrzycy i insulinooporności. Jej skuteczność została potwierdzona w licznych badaniach naukowych. Berberyna wykazuje podobne działanie do metforminy – popularnej substancji, zawartej w lekach dla cukrzyków. Różnica tkwi w tym, że berberyna jest całkowicie naturalna i nie daje praktycznie żadnych skutków ubocznych!

Jak berberyna wspomaga w walce z cukrzycą i insulinoopornością?

  • Zwiększa wrażliwość komórek na insulinę,
  • Przyspiesza metabolizm, co pomaga przy redukcji tkanki tłuszczowej,
  • Działa przeciwzapalnie,
  • Reguluje lipidogram,
  • Niweluje powikłania cukrzycowe,
  • Reguluje poziom glukozy na czczo oraz hemoglobiny glikowanej,
  • Regeneruje komórki trzustkowe,
  • Poprawia tolerancję organizmu na glukozę.

PCOS

Berberyna również wspomaga przy zespole policystycznych jajników. Wykazano, że pozytywnie wpływa na redukcję takich objawów jak trądzik, PMS czy hiperandrogenizm. Przebiegowi PCOS bardzo często towarzyszy zespół metaboliczny i tutaj także berberyna przyczynia się do poprawy – obniża ciśnienie tętnicze, wspiera pracę układu krwionośnego, wspomaga odchudzanie. Wszystko dzięki jej silnym właściwościom przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym.

W czym jeszcze berberyna może wspomóc?

Oprócz regulacji pracy układu hormonalnego, berberyna ma także inne właściwości:

  • Poprawia pracę mózgu, poprawia pamięć i koncentrację,
  • Zapobiega uszkodzeniu neuronów, wykazuje pozytywne działanie w chorobie Alzheimera
  • Reguluje pracę jelit, uszczelnia jelita,
  • Wycisza stany zapalne, co jest szczególnie istotne przy chorobach autoimmunologicznych,
  • Wykazuje łagodne działanie antydepresyjne,
  • Obniża ciśnienie krwi,
  • Ma działanie przeciwwirusowe, antybakteryjne i przeciwpasożytnicze,
  • Działa antyoksydacyjnie – przeciwdziała nowotworom, a także może być stosowana podczas leczenia raka. W badaniach widać dobroczynne działanie berberyny w leczeniu raka piersi, szyjki macicy, tarczycy, mózgu, wątroby, jelita grubego.

Czy berberyna ma jakieś skutki uboczne?

Berberyna jest bardzo bezpiecznym środkiem do stosowania. W przeciwwskazaniach nie powinny jej stosować jedynie kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

Warto też pamiętać o kilku środkach ośrodkach ostrożności:

  • Zbyt duże dawki mogą spowodować problemy pokarmowe, jak skurcze jelit i biegunka.
  • Berberyna wchodzi w interakcje z antybiotykami takimi jak azytromycyna i klarytomycyna.
  • Berberyna może wpływać na działanie leków antydepresyjnych, beta-blokerów i leków immunosupresyjnych.
  • Warto wybierać preparaty z berberyną dobrej jakości, dobrze przebadane – tylko wtedy zapewnimy sobie odpowiednie efekty lecznicze.

Jak dawkować berberynę?

Warto skonsultować się w tej kwestii z lekarzem lub profesjonalistą w dziedzinie suplementacji, aby dobrać odpowiednią dawkę do stanu zdrowia. Zazwyczaj zaczyna się od dawki 500 mg raz lub dwa razy dziennie przez ok. 12 tygodni. Berberynę warto przyjmować z probiotykiem.

Jak widać, berberyna jest naprawdę wartościowym suplementem, szczególnie dla osób z problemami z gospodarką cukrową. Berberyna jest także świetnym wspomaganiem w odchudzaniu, a także przy problemach metabolicznych. Warto jednak pamiętać, że to nie jest cudowna tabletka, która uleczy nas ze wszystkiego. Suplementacja powinna zawsze iść w parze z dobrze dobraną dietą i odpowiednim stylem życia. Tylko w takim wypadku jesteśmy w stanie wyciągnąć z naturalnych suplementów najwięcej korzyści.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3722087/

https://www.saragottfriedmd.com/for-the-love-of-berberine-what-it-is-and-why-i-take-it-to-lower-blood-sugar-bad-cholesterol-and-weight-plus-5-faqs/

http://www.pcosnutrition.com/berberine/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5839379/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25498346

>https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2410097/

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s