Czy warto wprowadzać do diety olej MCT?

Ostatnio olej MCT jest polecany sportowcom oraz przy odchudzaniu. Czy faktycznie ma takie dobroczynne działanie? Czym się różni olej MCT od innych tłuszczów? Odpowiedzi na te pytania w artykule.

Czym jest olej MCT?

Olej MCT jest tłuszczem pozyskiwanym z kokosów. Charakteryzuje się przede wszystkim dużą zawartością średnio-łańcuchowych kwasów tłuszczowych, takich jak kwas kaprylowy (C8), kwas kapronowy (C6) oraz kaprynowy (C10). Ta szczególna budowa chemiczna sprawia, że olej MCT ma sporo cennych właściwości i zdecydowanie warto go włączyć do diety.

Gdzie występują kwasy tłuszczowe MCT?

Najwięcej kwasów tłuszczowych MCT znajdziemy w wyizolowanym oleju MCT, następnie w oleju kokosowym i palmowym. Do pozyskania oleju MCT dochodzi w procesie ekstrakcji olejów kokosowych. Główną różnicą pomiędzy olejem kokosowym, a pozyskiwanym z niego olejem MCT, jest odmienna zawartość średnio-łańcuchowych kwasów tłuszczowych – ten ostatni zawiera większe ilości kwasu kaprylowego.

Właściwości MCT

Ten olej powinien nas zainteresować z powodu szczególnego sposobu trawienia w naszym organizmie. W odróżnieniu od innych kwasów tłuszczowych, olej MCT jest wchłaniany bezpośrednio z przewodu pokarmowego przez żyłę wrotną do wątroby. Dzięki temu te kwasy tłuszczowe są bardzo szybko wchłaniane do krwiobiegu, potrzebują do spalenia dwa razy mniej tlenu, a także nie wymagają wytwarzania żółci do ich trawienia. Jakie korzyści nam to wszystko daje?

Wspomaga w czasie wysiłku fizycznego

Olej MCT to szybkie źródło energii dla mięśni, które zostały obciążone ciężkim treningiem. Mogą być spożywane zarówno przed wysiłkiem, jak i zaraz po – jednocześnie nie obciążymy przewodu pokarmowego i zasilimy podstawowe szlaki energetyczne. Przy umiejętnym zastosowaniu jest możliwość oszczędzania zapasów glikogenu w mięśniach, co sprawia, że pogłębiamy naszą wydolność fizyczną.

Olej MCT przy redukcji masy ciała

Średnio-łańcuchowe kwasy tłuszczowe mają działanie wzmacniające termogenezę naszego organizmu. Zmniejszają także łaknienie i poprawiają smak potraw przygotowanych z tym olejem, więc są idealnym wyborem, gdy chcemy zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

Wpływ na zdrowie

Olej MCT zawiera nasycone kwasy tłuszczowe, jednak nie wykazują szkodliwego wpływu na organizm, nie powodują problemów z lipidogramem, a także nie zwiększają ryzyka zachorowania na choroby wieńcowe. Mają za to działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Ułatwiają także wchłanianie wielu składników odżywczych, m.in., wapnia, magnezu i witaminy E, z grupy B.

Udowodniono także, że regularne spożywanie oleju MCT wpływa na poprawę pracy mózgu, hamuje procesy starzenia i neurodegeneracji.

Olej MCT. a problemy pokarmowe

Tłuszcz MCT jest bardzo często polecany osobom z chorobami układu pokarmowego – nie obciążają wątroby, są łatwostrawne i wpływają  pozytywnie na stan błony śluzowej w przewodzie pokarmowym.

Olej MCT jest szczególnie zalecany w chorobach układu pokarmowego, takich jak:

  • Celiakia,
  • Wrzodziejące zapalenie jelita grubego,
  • Choroba Leśniowskiego-Crohna,
  • ZJD,
  • Stany zapalne żołądka i jelit,
  • Problemy z wątrobą lub pęcherzykiem żółciowym (także po operacjach usunięcia pęcherzyka żółciowego).

MCT w diecie ketogenicznej

Olej MCT ma działanie antykataboliczne. Związane jest to z jego ketogennymi właściwościami i bardzo się przydaje osobom na diecie ketogenicznej. Wzrost produkcji ciał ketonowych zmniejsza zużycie aminokwasów w procesach energetycznych. Dzięki temu chroni tkankę mięśniową przed degradacją. Działanie to jest szczególnie widoczne przy stosowaniu niskowęglowodanowych systemów żywieniowych.

Czy olej MCT ma jakieś skutki uboczne?

Jedynie w przypadku, gdy spożyjemy zbyt dużą ilość – może nam grozić biegunka tłuszczowa. Poza tym, olej MCT jest bardzo bezpieczny w stosowaniu i łagodny dla przewodu pokarmowego.

Olej MCT najlepiej spożywać na zimno lub dodawać do ciepłych potraw. Jego dłuższa obróbka termiczna pozbawia go jego właściwości, ułatwiających szybkie wchłanianie do krwiobiegu.

Jak widać, warto włączyć olej MCT do codziennego menu. Szczególnie sprawdzi się przy stosowaniu diety ketogenicznej, u sportowców, osób odchudzających się oraz z chorobami układu pokarmowego.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2671041/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25636220

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5805166/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3519928

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s