Olej palmowy – unikać go czy nie?

Istnieje wiele kontrowersji na temat tłuszczy. Momentami już gubimy się, czy faktycznie nas tuczą, które w ogóle wybierać do posiłków, a których unikać. Dlatego dziś fakty o oleju palmowym – jakie jest jego zastosowanie oraz kiedy i czy w ogóle go unikać w swoim menu.

Czym jest olej palmowy?

Olej palmowy jest tłuszczem, otrzymywanym z owoców i nasion palmy oleistej. Gdy jeszcze nie został poddany procesowi rafinacji, jego kolor jest czerwony. Nierafinowany olej palmowy jest świetnym źródłem beta karotenu, skwalenu (silnego antyoksydantu, który chroni nas przed toksycznymi dioksynami z powietrza), koenzymu Q10 oraz witamin E i K. Taki olej palmowy składa się w 50% z kwasów tłuszczowych nasyconych, 40% jednonienasyconych i 10% wielonienasyconych.

Jak widać nierafinowany olej palmowy jest naprawdę cennym produktem, bogatym w różne składniki odżywcze. Niestety, taki olej nie jest używany w masowej produkcji. Czego zatem używają producenci żywności?

Rafinowany olej palmowy – dlaczego jest tak powszechnie używany?

Olej palmowy wykorzystywany na co dzień, jest w formie rafinowanej. To znaczy, że został poddany procesowi uwodornienia (inaczej utwardzania). Wtedy taki olej nie dość, że traci swoje cenne właściwości to zmienia się jego profil kwasów tłuszczowych na trans. Ze względu na swoją strukturę dużo wolniej ulegają utlenieniu i mogą być wielokrotnie poddawane obróbce termicznej, a wyroby z dodatkiem utwardzanego tłuszczu mają dłuższy okres przydatności do spożycia. Taki produkt zwiększa objętość i nadaje aksamitną konsystencję. Dodatkowo produkty z tłuszczami trans są dużo tańsze w produkcji, więc producenci idą na skróty, aby było szybciej i taniej. Niestety, cierpi na tym nasze zdrowie.

Tak, naprawdę wszystko to jest podyktowane ekonomią – palma olejowa jest jedną z najbardziej wydajnych roślin – przynosi największe plony w przeliczeniu na hektar. Z racji tego, że zapotrzebowanie na ten produkt stale rośnie, zwiększa się też potrzeba tworzenia nowych plantacji. Nie zawsze z korzyścią dla środowiska.

Rafinowany olej palmowy – szkodliwość

Tłuszcze trans zawarte w rafinowanym oleju palmowym mają duży wpływ na zwiększone ryzyko wystąpienia chorób wieńcowych. Zaburzają także nasz lipidogram – przy dużym spożyciu zwiększa się ilość lipoprotein LDL oraz trójglicerydów, a obniża wartość lipoprotein HDL. To sprawia, że wzrasta ryzyko udaru, zawału czy problemów zakrzepowych.

Produkty zawierające tłuszcze trans przyczyniają się również do otyłości oraz zmniejszają wrażliwość komórek na insulinę, a stąd już prosta droga do zaburzeń glikemii, np. insulinooporności, cukrzycy typu II.

W jakich produktach jest utwardzony olej palmowy?

Tych produktów zdecydowanie lepiej unikać w naszym codziennym jadłospisie:

  • Fast-foody,
  • Przekąski: chipsy, paluszki, ciastka, wafelki, herbatniki, biszkopty,
  • Margaryny roślinne, mieszanki masła i margaryny,
  • Przetworzone jedzenie: zupki w proszku, sosy instant,
  • Produkty dla dzieci: płatki śniadaniowe, kremy czekoladowe, desery mleczne, wyroby czekoladowe.

Należy być czujnym i podczas zakupów uważnie czytać etykiety – warto zwracać uwagę na takie określenia jak olej roślinny, tłuszcz roślinny, utwardzany tłuszcz roślinny – w ten sposób producenci unikają bezpośredniej informacji o tym, że to jest utwardzany olej palmowy.

Wpływ uprawy palmy olejowej na środowisko

Niestety, uprawa palmy olejowej jest tak powszechna, że karczuje się coraz więcej lasów deszczowych, aby powstały kolejne plantacje. Takie postępowanie sprawia, że wiele gatunków zwierząt jest lub będzie zagrożonych wyginięciem, ponieważ zabraknie ich naturalnego środowiska. To jest kolejna ciemna strona oleju palmowego.

Unikać oleju palmowego czy nie?

Nierafinowany olej palmowy jest naprawdę cennym produktem, zawierającym dużo składników odżywczych. Sęk w tym, że producenci żywności nie używają go w takiej formie, tylko tej utwardzanej. To sprawia, że olej palmowy jest pełen tłuszczów trans – bardzo szkodliwych dla naszego zdrowia. Warto także podkreślić szkodliwość samej uprawy palmy olejowej, która zagraża naszemu ekosystemowi. Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki – lepiej jest unikać produktów z dodatkiem oleju palmowego – w takiej formie jest tylko tanim zapychaczem, który szkodzi naszemu zdrowiu i środowisku. Dlatego warto uważnie czytać etykiety i odkładać na półkę produkty z utwardzanym olejem palmowym.

Źródła:

http://www.saynotopalmoil.com/Whats_the_issue.php
https://www.rainforest-rescue.org/topics/palm-oil
https://www.healthline.com/nutrition/palm-oil
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19215678
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27535127

Autor:
Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s