Dieta zgodna z grupą krwi – prawda czy mit?

W dietetyce, jak w świecie mody, bywają różne trendy i ludzie szaleją na punkcie kolejnych systemów żywieniowych. Były już diety niskotłuszczowe, rozdzielne, wysokobiałkowe. Moda na dietę zgodną z grupami krwi wydaje się być ciągle na czasie. Czy faktycznie ta dieta pomaga zachować szczupłą sylwetkę i dobre samopoczucie? Czy ma podparcie naukowe? Dziś o tym w artykule.

Dieta zgodna z grupą krwi – na czym polega?

W 1996 r. naturopata Peter J. D’Adamo wydał książkę Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. To właśnie na jego teorii jest oparty cały ten system żywieniowy. Zwyczajowo wyróżniamy 4 grupy krwi: 0, A, B oraz AB. Dieta oparta na tej teorii polega na dobieraniu odpowiednich grup pokarmów, które teoretycznie są lepiej trawione i przyswajane przez przedstawiciela danej grupy krwi. Wyrzuca się również z jadłospisu te grupy produktów, które są dla danej grupy krwi szkodliwe. Ma to zapewnić optymalną podaż składników, witamin i minerałów, a unikanie określonych produktów, nie będzie promować stanów zapalnych oraz ułatwi proces trawienia.

Jakie produkty są wskazane, a jakie zakazane dla poszczególnych grup krwi?

Grupa krwi 0

Ludzie z grupą krwi 0 są określani, jako myśliwi. Dla nich wskazane jest jedzenie większej ilości białka. Preferowane produkty to czerwone mięso, ryby, owoce morza, jaja. Wskazana jest także duża ilość warzyw. Z kolei osoby z grupą krwi 0 powinny ograniczyć lub wykluczyć całkowicie produkty zbożowe i nabiał. Najlepszymi owocami dla osób z grupą krwi 0 są śliwki i figi, a unikamy pomarańczy, truskawek, jeżyn, rabarbaru. Reszta owoców jest neutralna.

Ten typ ma predyspozycje do problemów z tarczycą, dlatego zaleca się uzupełnianie diety o jod.

Grupa krwi A

Te osoby są określane jako rolnicy, którzy powinni oprzeć się na diecie roślinnej. Dieta dla grupy krwi A wyklucza mięso i ryby, a zaleca oparcie się na warzywach i produktach zbożowych.

Osoby z tą grupą krwi mają słaby układ odpornościowy i łatwo łapią infekcje. Mogą mieć także problemy z nadciśnieniem, miażdżycą, cukrzycą, żołądkiem i anemią.

Grupa krwi B

Grupę krwi B mają koczownicy. Ich dieta powinna obfitować w nabiał i białko. Polecane produkty to mięso, ryby, owoce morza, jaja. Dozwolona jest także większość owoców. Z kolei osobom z tą grupą krwi nie służą produkty zbożowe i rośliny strączkowe.

Te osoby są podatne na choroby wirusowe oraz alergie. Często towarzyszy im przewlekłe zmęczenie.

Grupa krwi AB

Ludzie z tą grupą krwi to enigmy. Tutaj nie zaleca się spożywania przede wszystkim czerwonego mięsa i zbóż. Polecane są za to ryby, owoce morza, warzywa, owoce, jaja i nabiał (jednak w ograniczonych ilościach, np. 3-4 razy w tygodniu).

Osoby z grupą krwi AB mają osłabiony układ odpornościowy i mogą chorować na anemię, serce i nowotwory.

Czy to wszystko ma sens?

Czy dieta oparta na grupach krwi to faktyczne wytyczne, których warto się trzymać? Czy ma podparcie naukowe? Przeanalizujmy ten temat.

Grupy krwi – co z innymi układami?

Każdy ze szkoły pamięta, że istnieją 4 grupy krwi – jest to nazywane układem AB0. Jednak mamy jeszcze inne układy grupowe krwi. Zazwyczaj wszyscy kojarzą czynnik Rh + lub -. Czyli każdy z nas może mieć Arh+ lub Arh- albo Orh+ lub 0rh-. W ten sposób robi się więcej grup tak naprawdę, a dieta zgodna z grupami krwi w ogóle nie bierze tego pod uwagę.

Dodajmy, że istnieje także układ Kell z antygenami K, k, Kpa oraz Kpb, a także inne, których jest kilkanaście. Również tutaj nie są w ogóle brane pod uwagę.

Oprócz tego, każdy z nas jest zupełnie inną jednostką – z innym metabolizmem, preferencjami smakowymi, genami, przeżyciami emocjonalnymi. Jak można wrzucać wszystkich ludzi z daną grupą krwi to jednego worka? Każdy z nas jest inny i co innego mu będzie służyć. Dlatego segregacja po grupach krwi jest naprawdę ogromnym uproszczeniem działania ludzkiego organizmu i może u niektórych osób stanowić problem (szczególnie, jeżeli występują niezdiagnozowane jednostki chorobowe).

Grupa krwi, a możliwości trawienne

Tak naprawdę, nasza grupa krwi nie wpływa na jakość trawienia poszczególnych produktów. Na nasze trawienie wpływa mnóstwo czynników, m.in. stres, ekspozycja na toksyny środowiskowe, geny, tempo metabolizmu. Konkretne antygeny we krwi nie mają tutaj za bardzo nic do rzeczy.

Przeprowadzono również badania naukowe, gdzie sprawdzano, czy faktycznie grupy krwi mają znaczenie. Na podstawie analizy 1455 uczestników badania wykazano, że nie ma żadnej korelacji między możliwościami trawiennymi, a grupami krwi¹.

Dieta zgodna z grupami krwi ma dobre fundamenty zdrowej diety – zakłada wyrzucenie przetworzonej żywności i oparcie się na naturalnych produktach. Osoby, które są względnie zdrowe i chcą tylko zrzucić parę kilogramów i lepiej się poczuć, naprawdę mogą skorzystać z jej zasad. Jednak wykluczanie dużych grup produktów u osób z różnymi jednostkami chorobowymi może się przyczynić do pogorszenia samopoczucia. Przy układaniu swojego jadłospisu liczy się mnóstwo rzeczy – preferencje smakowe, emocjonalne relacje z jedzeniem, tempo metabolizmu, ilość stresu, ilość aktywności fizycznej, występujące choroby – to wszystko powinno wpływać na to, jak ma wyglądać nasza dieta. Grupa krwi ma tutaj w dużo mniejsze znaczenie i warto o tym pamiętać.

Źródła:

¹ https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0084749

https://arstechnica.com/science/2014/07/whats-behind-your-blood-type/3/

>http://www.straightdope.com/columns/read/3125/should-i-adjust-my-diet-based-on-my-blood-type/

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s