Kolagen i jego rola w organizmie człowieka

Kolagen jest jednym z ważniejszych składników naszego organizmu, który wpływa na gęstość, jędrność i elastyczność skóry. To właśnie dzięki niemu komórki naszego ciała cały czas są w stanie się regenerować. Kolagen ma też wiele innych właściwości, które codziennie wspierają funkcjonowanie naszego ciała. Jakich? Dowiedz się, czytając artykuł.

Czym jest kolagen?

Jest to główne białko naszej tkanki łącznej. Znajduje się w kościach, mięśniach, ścięgnach, naczyniach krwionośnych, układzie trawiennym i skórze. Kolagen jest niczym klej, który utrzymuje całe ciało razem. Wyróżniamy różne typy kolagenu:

  • Typ I – jest go najwięcej w ludzkim organizmie. Występuje w ścięgnach, tkance łącznej kości, skórze, tkance podskórnej.
  • Typ II – występuje w chrząstkach stawowych.
  • typ III – występuje we włóknach tkanki łącznej właściwej siateczkowej.
  • Typ IV – występuje w błonie podstawnej.
  • Typ V –występuje na granicy tkanki tworzącej blizny i tkanek na krawędzi blizn.
  • Typ VI – to odmiana typu V (pełni tę samą funkcję).
  • Typ VII – występuje w tkance nabłonkowej.
  • Typ VIII – występuje w tkankach tworzących błony śluzowe i wnętrze żył i tętnic.

Kolagen składa się z aminokwasów, które mają ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Zaliczamy do nich m.in.:

Argininę – jest bardzo ważna dla pracy serca i układu krwionośnego. Poprawia krążenie oraz wzmacnia układ odpornościowy.

Prolinę – również chroni naczynia krwionośne, wspiera pracę układu sercowo-naczyniowego oraz wzmacnia stawy.

Glutaminę – wspomaga zdrowy, regenerujący sen, a także regeneruje śluzówkę układu pokarmowego.

Glicynę – wspomaga budowę DNA, poprawia wzrost mięśni i zwiększa ilość energii.

 

Jakie funkcje pełni kolagen?

Kolagen jest niezwykle elastyczny i wytrzymały. Dzięki temu chroni narządy wewnętrzne, poprzez tworzenie wokół nich warstwy ochronnej. Zapewnia ciągłość naszej skóry i wspiera jej regenerację. Kolagen stanowi aż 60% wszystkich białek skóry, dlatego ma ogromny wpływ na jej wygląd i kondycję.

Ponadto kolagen pełni następujące funkcje:

  • spowalnia procesy starzenia się skóry,
  • uelastycznia naskórek,
  • eliminuje przebarwienia na skórze,
  • niweluje stany zapalne skóry, dlatego często jest polecany alergikom,
  • wygładza blizny i rozstępy,
  • poprawia krążenie,
  • likwiduje odparzenia, odleżyny,
  • przyspiesza rehabilitację po urazach,
  • łagodzi bóle kostne, stawowe, artretyczne, reumatyczne,
  • regeneruje i wzmacnia włosy.

Jak widać, kolagen to niezwykle ważne białko, aby organizm mógł sprawnie funkcjonować, oraz aby nasza skóra długo zachowała elastyczność, jędrność i młody wygląd.

Czy warto suplementować kolagen?

Nasz organizm jest w stanie sam wytworzyć odpowiednią ilość kolagenu, jednak z wiekiem jego produkcja zaczyna stopniowo zwalniać. Często ten proces może być przyspieszony przez dietę kiepskiej jakości (duża ilość cukru, przetworzona żywność, fast foody, używki), obciążający styl życia (zbyt mała ilość snu, brak odpoczynku, przewlekły stres) oraz choroby (np. autoimmunologiczne, przewlekłe infekcje bakteryjne czy wirusowe).

Pierwszymi objawami coraz mniejszej ilości kolagenu są zmarszczki, wiotka skóra, bóle stawów, cellulit, rozstępy oraz osłabienie kondycji włosów i paznokci. To oznacza, że naszemu organizmowi zaczyna brakować tego drogocennego białka.

Co w takim razie zrobić? W pierwszej kolejności warto sięgnąć po naturalne źródła kolagenu, takie jak:

  • rosół na kościach,
  • naturalne galaretki warzywne i owocowe,
  • galaretki z nóżek wieprzowych,
  • podroby, golonka, salceson,
  • chrząstki, łapki drobiowe,
  • żelatyna.

Gdy nasza dieta, będzie bogata w nieprzetworzone, naturalne jedzenie oraz często będą w niej występować wyżej wymienione produkty, nie powinno być problemu z malejącą ilością kolagenu.

Czasem jednak potrzeba trochę więcej, niż jesteśmy w stanie uzupełnić z diety. Dotyczy to szczególnie osób chorujących na choroby autoimmunologiczne oraz sportowców wyczynowych. Wtedy możemy sięgnąć po suplementy diety z kolagenem. Wzmocnią one stan skóry, włosów i paznokci oraz wpłyną na dobrą pracę stawów i kości. Warto pamiętać także o dodatkowej suplementacji witaminy C, ponieważ przyspiesza ona syntezę kolagenu i wpływa na odpowiednie jego przyswajanie.

Jak widać, kolagen jest kolejnym niezbędnym składnikiem potrzebnym, aby zachować młody zdrowy wygląd oraz mocne kości i sprawne stawy. Jak wspominałam wcześniej, przy diecie bogatej w produkty z dużą zawartością kolagenu, nie powinno być problemu z jego niedoborami – wystarczy zadbać o różnorodną dietę opartą o naturalne składniki, aby długo cieszyć się młodym wyglądem.

Źródła:

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2017/05/08/boost-collagen-for-better-skin.aspx

https://www.ondietandhealth.com/understanding-gelatin-collagen-supplements/

http://www.reallifeofpie.com/blog/2017/6/28/collagen

https://draxe.com/5-surprising- benefits-of- collagen/

 

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s