Yerba mate – zdrowy zamiennik kawy?

Yerba mate zdobywa coraz więcej zwolenników – wiele osób pije ją zamiast kawy i uważają ten napój za zdrowy zamiennik małej czarnej. Czy faktycznie tak jest? Sprawdź, czytając artykuł.

Czym jest yerba mate?

Yerba mate wywodzi się z Ameryki Południowej, gdzie jest jednym z najpopularniejszych naparów ze względu na swoje niezwykłe właściwości i smak. Susz do yerba mate jest pozyskiwany z ostrokrzewu paragwajskiego, który rośnie w Paragwaju, Argentynie, Boliwii, Urugwaju i w Brazylii. W tamtych terenach picie yerby jest swoistym rytuałem, gdzie naczynie z naparem jest przekazywane z rąk do rąk, co jest znakiem gościnności i przyjaźni. Poszczególne odmiany suszu różnią się smakiem, sposobem przygotowania liści, a także strukturą – są yerby drobno mielone, przypominające zielony popiół z małą ilością gałązek lub takie, które wygladają jak zwykła zielona herbata.

Jak przygotować napar yerba mate?

Do przygotowania yerby jest potrzebny odpowiedni sprzęt. Musimy zaopatrzyć się w tykwę (są różne rodzaje, np. drewniane, ceramiczne) oraz bombillę, czyli rurkę z sitkiem, dzięki której susz pozostaje w tykwie podczas popijania.

Gdy już mamy niezbędne akcesoria, możemy przystąpić do parzenia. Do naczynia nasypujemy suszu (na początek wystarczy zapełnić ¼ tykwy), zakrywamy dłonią naczynko i potrząsamy kilka razy – dzięki temu drobniej zmielony susz i pył opadną na dno i nie przedostaną się przez sitko.

Następnie wlewamy trochę zimnej wody, aby susz został nawilżony. Potem dolewamy ciepłej wody (tylko nie wrzątek!). Bardzo gorąca yerba zwiększa wchłanianie substancji rakotwórczych (np. gdy pijemy yerbę i palimy papierosy). Woda powinna mieć ok. 75 stopni Celsjusza. Wypijamy napar i znów zalewamy ten sam susz ciepłą wodą. Wody można dolewać kilka razy. Aby urozmaicić smak można dodać do naparu stevię, sok z cytryny lub miód.

Właściwości yerby – czy jest lepsza od kawy?

Ten napar przede wszystkim jest ceniony ze względu na łagodne działanie pobudzające. Kofeina w nim zawarta stymuluje mózg do działania, dodaje energii i poprawia koncentrację. Efekt pobudzenia odczuwalny jest nawet do 5 godzin! Co ciekawe, kofeina zawarta w yerba mate jest bardzo szybko metabolizowana, dlatego nie ulega kumulacji w organizmie. Pobudza również pracę mięśni i serca oraz wpływa na przyspieszenie przemiany materii. Wspomaga także pracę nerek, a także poprawia trawienie poprzez stymulację wydzielania soków trawiennych. Yerba mate jest dobra dla osób z niedociśnieniem. Oprócz tego obniża także napięcie mięśni gładkich.

Co ciekawe, w odróżnieniu od kawy mate powoduje problemów z zasypianiem oraz nie wpływa na jakość snu. Yerba mate wspomaga regulację snu oraz często ułatwia zasypianie i wspiera regenerację podczas nocnego odpoczynku.

Kolejnym skutkiem picia yerby jest zmniejszenie uczucia głodu. Wszystko dlatego, że substancje, zawarte w yerba mate, wpływają na receptory w mózgu i tłumią uczucie głodu. Kawa wywołuje podobny efekt.

Oprócz tego yerba mate jest zasobna w witaminy A, E, C oraz z grupy B – to wspiera działanie układu nerowowego i odpornościowego. Zawiera także mikroelementy takie jak żelazo, magnez, potas, sód, fosfor i wapń. W przeciwieństwie do kawy nie wypłukuje mikrolementów z organizmu, a je dostarcza. Energii dodają również zawarte w niej alkaloidy purynowe: teobrominy i teofiliny.

Yerba mate to bogate źródło polifenoli, które są silnymi przeciwutleniaczami. To sprawia, że wolniej się starzejemy, a także przeciwdziałamy stresowi oksydacyjnemu i zapobiegamy nowotworom. Ponadto napar działa także przeciwbakteryjnie i przeciwhistaminowo (czyli wspiera osoby z alergiami). Wspomaga także przy problemach pokarmowych i w chorobach układu moczowego.

Dodatkowo yerba ma działanie adaptogenne, co pozytywnie wpływa na pracę nadnerczy i układu nerwowego. To dlatego yerba będzie działać łagodnie pobudzająco i jednocześnie kojąco. Kawa często potrafi zbyt mocno stymulować nadnercza, co przyczynia się do ich stopniowego wypalenia.

Yerba mate może być także dobrym wyborem u osób, które borykają się z refluksem i innymi problemami żołądkowymi. Podczas gdy kawa będzie nasilać objawy, yerba nie wykazuje takiego działania i można ją spokojnie pić przy refluksie.

Czy yerba jest dla każdego?

Niestety nie. Ten napój powinny odstawić kobiety w ciąży i karmiące piersią, ponieważ duża zawartość kofeiny może przeniknąć do płodu lub do mleka. Yerby nie powinny pić także dzieci. Problemy po mate mogą mieć również osoby, które są nadwrażliwe na kofeinę.

Podsumowując, yerba mate faktycznie może być zdrowym zamiennikiem kawy. Jeżeli z jakiegoś powodu czujesz się źle po kawie, a potrzebujesz zastrzyku energii – ten napar z Ameryki Południowej może okazać się strzałem w dziesiątkę. Początkowo wielu osobom smak yerby nie odpowiada, jednak warto dać jej kolejną szansę, bo łatwo jest się przyzwyczaić do jej smaku, a korzyści zdrowotne są naprawdę duże.

Źródła:

https://www.livestrong.com/article/367447-yerba-mate-vs-coffee/

http://circleofdrink.com/yerba-mate-vs-coffee

http://guayaki.com/images/uploads/200709281559481441_brain%20ready.pdf

https://www.yerbamatelab.com/yerba-mate-vs-coffee/

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s