Dieta warzywno-owocowa wg dr Dąbrowskiej. Oczyszczająca dieta zdrowotna czy głodówka?

Zima powoli się kończy i powoli zaczynamy myśleć o jakimś oczyszczaniu na wiosnę. W poszukiwaniu informacji na ten temat, trafiamy na dietę warzywno-owocową dr Dąbrowskiej. Czy taka dieta jest dla każdego? Czy może zaszkodzić? Przekonaj się, czytając artykuł.

Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej?

Dr Ewa Dąbrowska zaprojektowała tę dietę, jako post leczniczy, który oczyszcza z toksyn, wzmacnia organizm, niweluje stany zapalne i przywraca równowagę organizmowi.

Dieta składa się z dwóch faz. W pierwszym etapie są dozwolone następujące produkty:

  • warzywa kapustne (np. brokuły, kalafior, kapusta pekińska, biała, czerwona),
  • warzywa korzeniowe (np. marchewki, buraki, pietruszka, rzodkiewki),
  • warzywa cebulowe (czosnek, cebula, por),
  • warzywa liściaste (sałata zwykła, rukola, roszponka, endywia, szpinak),
  • warzywa psiankowate (pomidor, papryka, bakłażan),
  • warzywa dyniowate (cukinia, dynia, ogórki),
  • niskocukrowe owoce (jabłka, grejpfruty, cytryny).

Najlepiej, aby jak najwięcej posiłków było spożywane w postaci surowej. W tej fazie nie można używać tłuszczów, oraz nie spożywa się mięsa w żadnej postaci. Z dozwolonych produktów można przygotowywać potrawki, gulasze, bigos, sałatki.

Do picia mamy do dyspozycji: wodę, soki warzywno-owocowe, herbaty owocowe  lub ziołowe, kompoty bez cukru. Ważne, aby się nawadniać i pić ok. 2-3 l płynów w ciągu dnia. Podczas postu odstawiamy wszelkie używki – kawa, papierosy, alkohol, napoje energetyczne.

Na diecie dr Dąbrowskiej najlepiej spożywać 3 posiłki w ciągu dnia, a pierwszy posiłek zjeść po 2 godzinach od przebudzenia. I faza trwa od 10 do 42 dni – to etap głodówki leczniczej, dzięki której uruchamiane są naturalne procesy regeneracyjne organizmu. Dzienna podaż kalorii wynosi między 600 a 800 kcal.

W drugiej fazie zaczynamy łagodnie wychodzić z głodówki i rozszerzamy dietę o kolejne produkty. Trwa ona dwa razy więcej niż sam post, czyli, jeśli ktoś był na poście 3 tygodnie, to wychodzienie powinno trwać 6 tygodni. W tym etapie wyrabiamy sobie zdrowe nawyki żywieniowe, które nam będą towarzyszyć do końca życia. Wprowadzamy stopniowo warzywa strączkowe, tłuszcze, owoce, kasze, ziarna, chleb razowy, orzechy i nabiał, jajka, mięso.

Przykładowy jadłospis na I fazie diety:

Śniadanie: Sok z buraka, jabłka i marchewki, mix sałat z ogórkiem i pomidorem

Przekąska: Pieczone jabłko z cynamonem

Obiad: Makaron z cukinii z sosem pomidorowym, cebulą i ziołami prowansalskimi

Podwieczorek: Chipsy z pietruszki z ziołami

Kolacja: Gotowane brokuły, sok warzywny z cytryną

Kto może przejść post dr Dąbrowskiej?

Ta dieta nie jest dla każdego, ponieważ istnieje szereg przeciwwskazań do wykonania takiej głodówki. Do tej diety nie powinny podchodzić:

  • kobiety w ciąży, karmiące piersią, dzieci,
  • osoby z niedowagą,
  • osoby z chorobami psychicznymi,
  • osoby z cukrzycą przyjmujące insulinę,
  • osoby z nadczynnością tarczycy,
  • osoby z wyniszczonym organizmem (np. po nowotworach).

Zalety i wady stosowania postu leczniczego

Z pewnością do zalet możemy wymienić znaczącą poprawę samopoczucia, regenerację organizmu oraz utratę wagi, która nie powinna wzrosnąć przy prawidłowym wyjściu z postu. Pomimo niewielkiej kaloryczności na poście nie odczuwa się głodu, a produkty dozwolone posiadają wysoką gęstość odżywczą, co przyczynia się do uzupełnienia niedoborów.

Post Dąbrowskiej poprawia stan gospodarki hormonalnej i cukrowej, wpływa na poprawę trawienia, a także praca mózgu jest wydajniejsza.

Jeśli chodzi o wady, to osoby, które kochają mięso, mogą nie dać rady przejść takiego postu. Może się pojawić silne osłabienie, bóle głowy, nudności, biegunka, stan podgorączkowy, czyli tzw. kryzys ozdrowieńczy. To wszystko przez to, że podczas postu toksyny zostają uwolnione do krwioobiegu, co wywołuje szereg nieprzyjemnych objawów.  Po ich usunięciu powinna nastąpić znaczna poprawa. Nie każdy jednak jest w stanie przejść taki kryzys ozdrowieńczy. Ogólnie podczas trwania postu zalecany jest bardziej oszczędny tryb życia, dlatego należy wybrać odpowiedni czas na taką dietę. Także osoby, które przyjmują na stałe leki powinny skonsultować z lekarzem przeprowadzenie postu i być stale monitorowane w jego trakcie.

Podsumowując, dieta dr Dąbrowskiej na pewno nie jest kolejną głodówką, dietą cud, dzięki której szybko się schudnie. To post leczniczy, który ma na celu uruchomienie odżywiania wewnętrznego. Oznacza to, że wszystkie zwyrodniałe tkanki, złogi zbędnych substancji, obrzęki, toksyny – są usuwane z organizmu. Jest to niezwykle oczyszczająca dieta, która może dosłownie zresetować organizm i pomóc stanąć na nogi przy przewlekłych chorobach.

Źródła:

Dąbrowska E., Ciało i ducha ratować żywieniem, 2014

Dąbrowska E., Przywracać zdrowie żywieniem, 2016

Dąbrowska E., Znaczenie żywienia w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych, 1998

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s