Polskie Superfoods. Siemię lniane, jarmuż, żurawina, kasza jaglana, kapusta kiszona i inne

Czym jest superfoods? To żywność, która jest dosłownie naładowana witaminami, minerałami, enzymami, aminokwasami i innymi, odżywczymi substancjami. Codziennie spożywanie takiego „super jedzenia” znacząco wpływa na poprawę zdrowia i samopoczucia. Obecnie panuje moda na różnego rodzaju zagraniczne superfoods. I tak, dzięki temu jemy quinoa, nasiona chia, jagody goji, spirulinę, grzyby reishi. Problem w tym, że te produkty są drogie i często trudno dostępne. Dlatego przyjrzyjmy się, jakie mamy do dyspozycji rodzime superfoods. Masz te produkty na wyciągnięcie ręki, a Twój portfel na pewno Ci podziękuje!

Siemię lniane

To roślinne źródło kwasów tłuszczowych omega 3, które wpływa na dobrą pracę mózgu, poprawia koncentrację, wzmacnia odporność i chroni przed chorobami serca. Siemię lniane jest bogate w witaminę E, cynk, wapń i lecytynę. Jest także idealne dla osób z problemami pokarmowymi, ponieważ regeneruje błonę śluzową układu pokarmowego. Siemię lniane zawiera naturalne fitoestrogeny, które wspomagają przy uporczywych objawach menopauzy, takich jak uderzenia gorąca, bezsenność czy zmiany nastrojów. Jest także bogate w lignany – silne przeciwutleniacze, które niwelują stres oksydacyjny organizmu.

Zmielone siemię lniane doskonale sprawdzają się jako dodatek do koktajli owocowo-warzywnych, sałatek lub zup.

Natka pietruszki

Natka pietruszki ma silne właściwości antyseptyczne – zapobiega infekcjom układu moczowego. Poprawia trawienie, zawiera mnóstwo witaminy C, A oraz żelazo, wapń, magnez i kwas foliowy.

Pietruszkę można dodawać do zielonych koktajli, zup, dań lub do past na kanapkę.

Żurawina

Żurawina to niezwykle bogate źródło witaminy C, karotenu i flawonoidów. Jest znana ze swoich możliwości w leczeniu infekcji dróg moczowych, a także wzmacnia odporność i chroni przed chorobami serca.

Świeża żurawina jest bardzo cierpka, dlatego można dodać do niej inne owoce, cynamon lub orzechy. Świetnie także komponuje się z pieczonymi mięsami. Można również zrobić naturalną suszoną żurawinę – wtedy mamy pewność, że jest bez dodatku cukru i sztucznych konserwantów.

Orzechy włoskie

Nasze rodzime orzechy włoskie to bogate źródło witamin z gr. B, A oraz E. Zawierają także argininę (która chroni przed zakrzepami), żelazo, cynk, magnez i miedź. Orzechy możemy zajadać same lub dodawać do ciast na zimno i do deserów.

Kasza jaglana

Kasza jaglana odznacza się dużą ilością witamin oraz mikroelementów (m.in żelazo, magnez, wapń, fosfor i miedź). Nie zawiera także glutenu, dlatego jest polecana osobom z celiaką oraz nadwrażliwością na gluten. Ta kasza zwiera także krzem, który jest niezbędny dla zdrowej skóry, włosów i paznokci.

Kaszę jaglaną można przygotować na słodko, np. z mlekim i owocami lub w wersji na słono – np. w formie kotletów z kaszą jaglaną lub warzywnych burgerów jaglanych.

Aronia

Aronia jest bogata w przeciwutleniacze, które wspomagą walkę z wolnymi rodnikami. Dzięki temu działa przeciwnowotworowo i zmniejsza stany zapalne. Poprawia także ostrość widzenia, działa antydepresyjnie (dzięki takim pierwiastkom śladowym, jak lit czy kobalt).

Aronię można spożywać w postaci koktajlu, soku lub dżemu. Świetnie też się nadaje na sos do mięsa.

Dzika róża

Zawiera duże ilości witaminy C, dzięki czemu działa silnie przeciwzapalnie i przeciwhistaminowo. Poprawia także odporność i zmniejsza bóle stawów.

Dziką różę można spożywać w formie konfitur, na surowo do deserów lub w koktajlach.

Jarmuż

Jarmuż to prawdziwe bogactwo witamin i mikroelementów. Zawiera dużo żelaza, wapnia, magnezu, witaminy K, A, E oraz C. Dzięki temu podnosi odporność, zwalcza stany zapalne i jest jednym z bardziej odżwyczych pokarmów dla naszego organizmu. Jarmuż można wyhodować samemu w domowym ogródku lub na balkonie – jego uprawa jest bardzo prosta!

Jarmuż można jeść na surowo w sałatkach, koktajlach, zielonym pesto lub na ciepło, duszony z innymi warzywami, w zupie lub w formie czipsów z piekarnika.

Rokitnik

Rokitnik odznacza się przede wszystkim dużą zawartością witaminy C – co sprawia, że działa silnie przeciwzapalnie oraz zwalcza wolne rodniki. Zawiera także dużo karotenoidów, witaminę K i E oraz wapń, potas i magnez. Rokitnik jest idealny na podniesienie odporności, chroni przed nowotworami oraz wspiera układ krwionośny.

Sok z rokitnika można spożywać z koktajlami lub z dodatkiem innych owoców. Sam rokitnik ma dość cierpki smak. Z owoców można przygotowywać dżemy lub domowe nalewki.

Kiszona kapusta

Prawdziwa kiszona kapusta jest niezwykle odżywcza! Zawiera dużo witaminy C, E, witaminy z gr. B, a także żelazo, wapń, magnez, potas. W procesie kiszenia (czyli fermentacji) w kapuście tworzą się bakterie probiotyczne – jej regularne spożywanie dokarmia naszą florę jelitową, co wpływa na naszą odporność, zdolność do trawienia i wchłaniania pokarmów, a nawet na dobrą pracę mózgu. W kapuście znajdziemy takie bakterie jak Lactobacillus plantarum, Pediococcus oraz Leuconostoc.

Kapustę kiszoną warto zrobić samemu – wtedy wiemy doskonale, że jest ona kiszona i ma wszystkie niezbędne właściwości. Jeżeli jednak kupujemy kapustę w sklepie czy na bazarku, warto zwrócić uwagę, żeby nie kupić kapusty kwaszonej – taka kapusta jest zalewana octem i nie ma tutaj mowy o naturalnej fermentacji i obecności bakterii.

Źródła:

http://dziecisawazne.pl/10-wyjatkowo-bogatych-superfoods-prosto-z-polski/

https://www.medme.pl/artykuly/kasza-jaglana-wlasciwosci-i-zalety,67820.html

https://klaudynahebda.pl/rokitnik/

 

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s