Tłuszcze trans – niebezpieczeństwo dla Twojego zdrowia

Mimo coraz większej wiedzy w zakresie fizjologii człowieka i wpływu pożywienia na organizm, nadal krąży wiele mitów na temat odżywiania. Szczególnie dużo jest sprzecznych informacji na temat tłuszczów, a konkretnie tłuszczów trans. Czy faktycznie stanowią takie niebezpieczeństwo? Przekonaj się czytając artykuł.

Jak powstają tłuszcze trans?

Tłuszcze trans powstają jako efekt uboczny częściowego utwardzenia (inaczej uwodornienia) tłuszczów roślinnych. Tak naprawdę na skutek niewłaściwej obróbki tłuszczu możemy sami wytworzyć toksyczne tłuszcze trans, np. poprzez smażenie na oleju rzepakowym, słonecznikowym, z pestek dyni, lub winogron. Jednak głównie tłuszcze trans spożywamy w przetworzonych produktach dostępnych w sklepach. Ze względu na swoją strukturę dużo wolniej ulegają utlenieniu i mogą być także używane do wielokrotnego smażenia, a wyroby sporządzone na bazie utwardzonego tłuszczu mają dłuższy okres przydatności do spożycia. Dodatkowo produkty z tłuszczami trans są dużo tańsze w produkcji, dlatego producenci żywności stosują izomery trans na szeroką skalę, aby wyprodukować dany produkt łatwiej, szybciej i taniej. Niestety, cierpią na tym konsumenci i ich zdrowie.

Dlaczego tłuszcze trans są takie szkodliwe?

Udowodniono, że tłuszcze trans mają silny wpływ na powstawanie chorób wieńcowych, zaburzają także lipidogram – zwiększają ilość LDL oraz trójglicerydów, a obniżają wartość lipoprotein HDL. Tłuszcze trans dużo bardziej wpływają na działanie układu sercowo-naczyniowego, niż tłuszcze nasycone. W ten sposób wzrasta ryzyko zawału serca, miażdżycy, udaru.

Izomery trans wpływają także na nadmierny przyrost tkanki tłuszczowej. Tłuszcze te osłabiają wrażliwość naszych komórek na insulinę, co przyczynia się do insulinooporności. Przez to dochodzi do szybkiego odkładania się tkanki tłuszczowej i stąd prosta droga do nawagi i otyłości. Insulinooporność wzmaga także ryzyko zachorowania na cukrzycę t. II lub zespół metaboliczny.

Ponadto kwasy tłuszczowe trans hamują działanie enzymów typu desaturaz, które są niezbędne do wytworzenia niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Ich niedobór może przyczynić się do wielu problemów, m.in. do chronicznego zmęczenia, problemów z koncentracją i nauką nowych rzeczy, problemów hormonalnych oraz spadku odporności.

Naturalne tłuszcze trans

Istnieje też naturalna i dobra dla naszego organizmu forma tłuszczy trans – są to kwasy: CLA oraz wakcenowy. Ich głównym źródłem jest mięso i mleko zwierząt karmionych trawą. Te kwasy tłuszczowe wykazują silne działanie antyoksydacyjne oraz przeciwnowotworowe. Naturalne tłuszcze trans znajdziemy w mleku, maśle, serach, mięsie wołowym, baraninie, drobiu. Bardzo istotny jest sposób hodowli i karmienia zwierząt – żywność musi pochodzić od zwierząt wypasanych na trawie. Mięso pochodzące z przemysłowego chowu nie będzie zawierać naturalnych tłuszczy trans.

Gdzie występują tłuszcze trans?

Oto lista produktów, gdzie znajdziemy szkodliwe tłuszcze trans:

  • margaryny twarde i miękkie,
  • mieszanki masła i margaryny,
  • fast-foody, popcorn,
  • ciasteczka, herbatniki, biszkopty,
  • produkty instant,
  • desery mleczne,
  • produkty czekoladowe.

 

Według zaleceń, dziennie spożycie tłuszczów trans nie powinno przekraczać 1% energii (czyli, np. 1,8 g na diecie 1800 kcal). Niestety kupując gotowe produkty ze sklepu nietrudno przekroczyć tę granicę. Kiedy to spożycie jest regularne, wtedy znacząco wzrasta ryzyko chorób.

Jak unikać tłuszczy trans? Przede wszystkim należy czytać etykiety i szukać oznaczeń, ile produkt zawiera izomerów trans. Jeżeli dany produkt je zawiera, najlepiej odłożyć go na półkę. Niestety, producenci w Polsce nie mają obowiązku informować o zawartości tłuszczów trans na produkcie – są podane tylko ilości tłuszczy nasyconych, wielonienasyconych oraz jednonienasyconych. Jak zatem rozpoznać, czy w produkcie są tłuszcze trans? Szukaj w składzie takich oznaczeń jak: uwodorniony, częściowo uwodorniony, utwardzony. W przypadku gotowych wypieków, np. ciast, czy chlebów – zawsze można zapytać o skład, a sprzedawca ma obowiązek udzielić nam takiej informacji.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8688759

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9135961

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2533637/

http://www.nature.com/articles/ejcn200914

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10379016

http://www.phie.pl/pdf/phe-2014/phe-2014-1-120.pdf

https://www.webmd.com/diet/guide/understanding-trans-fats

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s