Berberyna i jej potencjał odchudzania

Berberyna to ciekawy suplement pozyskiwany z gorzknika kanadyjskiego, o szerokim spektrum korzyści, a jego skuteczność jest porównywana do leków przepisywanych na receptę. Wśród pozytywnych oddziaływań możemy znaleźć m. in.:

  • stabilizację glukozy i insuliny,
  • zmniejszanie stanu zapalnego,
  • redukcję dyskomfortu trawiennego (gazy, wzdęcia, uczucie pełności),
  • wspieranie wzrostu właściwej flory bakteryjnej jelit,
  • poprawę profilu cholesterolowego,
  • aż wreszcie “pomocnika” w czasie redukcji masy ciała.

W jaki sposób berberyna może pomóc w czasie redukcji?

Powinniśmy być świadomi, że nie ma cudownego środka, leku czy suplementu diety, który zastąpiłby racjonalne żywienie i aktywność fizyczną w trakcie dążenia do utraty wagi. Mamy jednak możliwość zintensyfikować ten proces. W tym celu, musimy zrozumieć, że nasza waga jest kontrolowana przez wiele hormonów. Berberyna ma właściwości wpływania na wiele ścieżek hormonalnych i jest to prawdopodobnie odpowiedź, dlaczego jest tak skuteczna. Podkreślając raz jeszcze – gdy mamy dopiętą dietę “na ostatni guzik”, a aktywność fizyczna jest regularna, wówczas możemy posłużyć się właściwościami wyciągu z tej rośliny.

Popatrzmy, w jaki sposób berberyna oddziałuje na hormony i pozwala nam korzystniej spalać tłuszcz.

Berberyna zmniejsza poziom insuliny

Insulina jest hormonem, który bierze udział w procesie przybierania na wadze. Niewłaściwe działanie insuliny w sposób bezpośredni wpływa również na rozwój wielu chorób cywilizacyjnych (m.in. cukrzyca). Coraz więcej Polaków cierpi na insulinooporność. Generalnie większość osób otyłych jest insulinooporna. Problemem jest brak diagnostyki w celu wczesnego wykrycia insulinooporności i zarządzania insuliną dopóki nie okaże się, że stan ten przerodzi się w zaawansowane stadium, czyli cukrzycę. To oznacza, że wielu z nas powinno kontrolować poziomy insuliny ze względu na to, by insulinooporność nie doprowadziła nas do cukrzycy. W praktyce niewielu z nas to robi. W jaki sposób berberyna wpływa na poziom insuliny? Berberyna wpływa na AMPK uwrażliwiając nasze komórki na działanie insuliny i usprawniając enzymy biorące udział w spalaniu tkanki tłuszczowej. Zauważono, że skuteczność działania berberyny jest bardzo zbliżona do skuteczności popularnego leku stosowanego w cukrzycy (metformina). Osoby, które brały udział w eksperymencie otrzymywały berberynę lub metforminę. Spadek wagi i obwodu talii był bardzo podobny w obu grupach. U wszystkich zanotowano obniżenie poziomu niebezpiecznego tłuszczu wisceralnego (wokół narządów).

Berberyna zwiększa ilość mitochondriów i przyspiesza metabolizm

Nasze mitochondria zlokalizowane są w komórkach i są odpowiedzialne za metabolizm poprzez wytwarzanie energii ATP. Im sprawniej mitochondria funkcjonują, tym więcej spalamy energii w czasie spoczynku (jedząc, pijąc, śpiąc, myśląc, odpoczywając). Gdy mówimy o odchudzaniu istotną wagę należy przywiązać do spalania energii w stanie spoczynku. Im więcej wówczas spalamy, tym szybciej pozbywamy się niechcianej tkanki tłuszczowej. Możemy wpływać na aktywność mitochondriów za pomocą aktywności fizycznej, ale również berberyny. Berberyna zwiększa biogenezę (produkcję) mitochondriów i dzięki temu w dużym uproszczenia przyspiesza nasz metabolizm spoczynkowy, dzięki czemu możemy efektywniej chudnąć.

Berberyna angażuje brunatną tkankę tłuszczową

W naszym ciele występuje biała i brunatna tkanka tłuszczowa. Ta druga określana jest jako “dobra” i potrzebna, gdyż ona tak naprawdę utrzymuje ciepłotę organizmu i produkuje w nas ciepło, dzięki któremu spalamy tłuszcz (tak, tak – dzięki tkance tłuszczowej spalamy tłuszcz!). Generalnie powinniśmy dążyć do zachowania brunatnej tkanki i pozbycia się tłuszczu wisceralnego, który otacza nasze najważniejsze organy (serce, wątroba, nerki, itp.). Berberyna pośrednio wpływa na zachowanie brunatnej tkanki tłuszczowej, co jest dla nas pozytywną informacją. Fizjologia mówi, że poprzez zachowanie właściwego tempa metabolizmu (zachowania metabolizmu spoczynkowego na wysokim poziomie) jesteśmy w stanie zwiększyć produkcję tkanki brunatnej. Skoro berberyna usprawnia spoczynkowy metabolizm, to również wpływa na zachowanie brunatnej tkanki, dzięki której spalimy niepożądaną tkankę tłuszczową.

Berberyna zmniejsza stan zapalny

Stan zapalny w organizmie jest zawsze pewnym zagrożeniem. Dzięki niemu istnieje większe ryzyko inicjacji wielu chorób. Stan zapalny wpływa również na ogólną kondycję organizmu i jego sprawność metaboliczną. Generalnie, stan ten:

  1. przyczynia się do pogłębienia insulinooporności,
  2. utrudnia rozpad komórek tłuszczowych,
  3. zmniejsza aktywność hormonów tarczycy, obniżając konwersję nieaktywnego T4 w aktywne T3, co w konsekwencji spowoduje obniżenie tempa metabolizmu spoczynkowego.

Berberyna okazuje się być remedium w ww. sytuacjach. Obniża bowiem stan zapalny poprzez zmniejszanie działania enzymu (cyklooksygenaza), który komunikuje komórki w naszym organizmie i nie pozwala im właściwie funkcjonować. W konsekwencji, organizm powraca do równowagi poprzez redukcję stanu zapalnego i może łatwo komunikować się między komórkami wydając komendy do spalania niechcianej tkanki tłuszczowej.

Berberyna wykazuje działanie antybakteryjne

Wiele produktów żywieniowych generuje stan zapalny w organizmie. Co więcej, wiele produktów generuje stan zapalny w naszych jelitach, gdzie żyją pożądane i niepożądane bakterie. Odpowiednia flora bakteryjna w jelitach jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Wpływa na nasze trawienie, przyswajanie mikro- i makroelementów i kalorii z żywności. Niekorzystne zmiany we florze przyczyniają się do otyłości. Dobra informacja jest taka, że możemy wpływać na florę bakteryjną. Berberyna ma potencjał antybakteryjny i antygrzybiczy, co w prostym języku znaczy, że niszczy niepożądane organizmy w naszych jelitach i karmi potrzebne organizmy, bez których nie moglibyśmy dobrze funkcjonować. Z tego względu berberyna może być skutecznym lekiem w walce np. z SIBO czy przerostem Candidy. Co więcej, jeśli zapewnimy sobie właściwą florę bakteryjną – będziemy sprawniej trawić, wchłaniać i tym samym wykorzystywać materiał energetyczny i budulcowy z pożywienia, dzięki któremu spalenie tkanki tłuszczowej będzie łatwiejsze.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16873688

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2410097/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK9896/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3366688/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25538312

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4030608/

Autor: Karolina Gołaś

One thought on “Berberyna i jej potencjał odchudzania

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s