Choroby żołądka – przyczyny, naturalne leczenie dietą

Coraz więcej osób ma problemy z żołądkiem. Problemy trawienne obecnie są prawdziwą bolączką naszych czasów, dlatego nic dziwnego, że na rynku jest dostępne setki leków, które łagodzą żołądkowe problemy. No właśnie, objawy ustępują, jednak czy przyczyna zostaje wyeliminowana? Niestety nie, dlatego warto zwrócić uwagę na możliwe przyczyny naszych przebojów z żołądkiem i poznać metody naturalnego leczenia.

Na początek podstawy – anatomia żołądka

Aby zrozumieć, dlaczego miewamy problemy z żołądkiem, warto zapoznać się z jego budową. Żołądek to najprościej ujmując to worek mięśniowy, który jest wysłany błoną śluzową oraz gruczołami, produkującymi sok żołądkowy, niezbędny do trawienia.

Wyróżniamy następujące części żołądka (od góry):

  • Wpustowa (to do niej uchodzi przełyk)
  • Dno żołądka
  • Środkowa
  • Odźwiernikowa (w pobliżu ujścia do dwunastnicy)

Żołądek posiada też ściany, które składają się z warstwy zewnętrznej, warstwy środkowej oraz wewnętrznej (tam znajdują się gruczoły, produkujące śluz, kwas solny i enzymy trawienne.  Śluz pokrywający ścianę żołądka jest niezwykle ważny, ponieważ zabezpiecza go przed działaniem kwasu solnego i enzymów trawiennych.

Jakie są funkcje żołądka? To czasowe gromadzenie pokarmu, rozdrabnianie go na miazgę pokarmową oraz kontynuacja trawienia, które zostało zapoczątkowane w jamie ustnej. Miazga pokarmowa powstaje w wyniku przemian chemicznych (soki żołądkowe) oraz mechanicznych (podczas trawienia żołądek delikatnie się kurczy i dzięki temu pokarm miesza się z sokami żołądkowymi).

Przyczyny problemów żołądkowych

Nasz żołądek jest dość delikatnym organem i wiele rzeczy ma wpływ na zaburzenia jego pracy. Między innymi to:

  • Przewlekły stres
  • Leki zobojętniające sok żołądkowy (tzw. Inhibitory Pompy Protonowej: IPP)
  • Śmieciowa dieta
  • Leki przeciwbólowe, antybiotyki, tabletki antykoncepcyjne
  • Bezsenność, brak regeneracji
  • Alkohol, papierosy
  • Zbyt łapczywe jedzenie, niezbyt dokładne przeżuwanie pokarmu
  • Objadanie się
  • Popijanie w trakcie posiłku
  • Osłabienie nerwu błędnego (który stymuluje trawienie i wpływa na motorykę całego układu pokarmowego)

Najczęstsze problemy z żołądkiem

Nadkwasota – czy na pewno?

Bardzo często, gdy pojawia się zgaga lub refluks, to pada pojęcie nadkwasoty żołądka.

Wtedy przepisywane są leki, zobojętniające kwas w żołądku. Jednak takie leczenie to droga do nikąd, ponieważ każdy środek zobojętniający kwas działa tylko powierzchownie, poprzez neutralizację soków żołądkowych. To sprawia, że pacjent przestaje odczuwać pieczenie i odczuwa szybką ulgę. Jednak tutaj cały czas skupiamy się na wygaszaniu objawu, nie zajmując się przyczyną. W ten sposób pacjent jest skazany na stałe przyjmowanie leków, ponieważ nasz organizm cały czas próbuje dążyć do równowagi i będzie wytwarzał coraz więcej soków żołądkowych, które cały czas są neutralizowane. Powstaje błędne koło!

Okazuje się, że zgaga i refluks mogą towarzyszyć niedokwaszonemu żołądkowi! Najczęściej na skutek kiepskiej diety i przyjmowania leków, nasz żołądek przestaje wytwarzać odpowiednią ilość kwasu solnego i enzymów trawiennych. W ten sposób jedzenie nie jest prawidłowo trawione i pojawiają się wszelkiego rodzaju problemy.  Objawy świadczące o słabym zakwaszeniu żołądka to:

  • Problemy skórne
  • Przerosty grzybów, np. candida
  • Przerosty bakterii, np. Helicobacter pylori
  • Pasożyty
  • Częste migreny, bóle głowy, przewlekłe zmęczenie
  • Zaburzenia nastroju
  • Słaba koncentracja
  • Słabe paznokcie, włosy
  • Uczucie ciężkości na żołądku (zwłaszcza popokarmach obfitych w mięso)
  • Zgaga
  • Refluks
  • Zaparcia
  • Wzdęcia
  • Alergie
  • Nietolerancje pokarmowe

Czy w takim razie dodatkowe zobojętnianie kwasów lekami jest potrzebne? Często okazuje się, że nie i tego typu leki jeszcze pogłębią nasz problem.

Jak sprawdzić, czy nasz żołądek wydziela zbyt małą ilość soków żołądkowych? Ciekawym, jednak nie do końca miarodajnym jest tzw. „test z sodą”.

Test należy wykonać rano po wstaniu, przed śniadaniem. Do 100 ml wody dodajemy łyżeczkę świeżej sody oczyszczonej. Mieszamy, aż się rozpuści i wypijamy. Tuż po wypiciu, patrzymy na zegarek i czekamy, kiedy się odbije:

  • już podczas picia wody z sodą: nadkwasota
  • do 40s po wypiciu: nadkwasota
  • 40-90s – dobre zakwaszenie
  • 90-180s – słabe
  • powyżej 180s lub wcale – bardzo słabe zakwaszenie

Dobrym pomysłem jest również wykonanie analizy pierwiastkowej włosa. Jeżeli poziom wapnia, cynku i żelaza jest niski, to najprawdopodobniej przyczyną tego stanu jest niedobór kwasu solnego w żołądku. Cynk, wapń i żelazo bardzo słabo się wchłaniają, gdy nasz żołądek jest niedokwaszony.

Co w przypadku, kiedy wydaje nam się, że nasz żołądek jest niedokwaszony? Można kupić preparat o nazwie Betaina HCL i zacząć ją przyjmować. Aby dowiedzieć się, ile tabletek mamy brać, należy wykonać kalibrację. Zaczynamy od pół tabletki na posiłek. Jeśli nadal będzie pojawiać się zgaga, w kolejnym posiłku zwiększamy dawkę do całej tabletki i jeszcze w kolejnym do 1,5 tabletki, aż do momentu, w którym wystąpi lekkie pieczenie lub ciepło w żołądku po posiłku. Wtedy zmniejszamy dawkę o pół tabletki i tak wygląda nasza docelowa dawka. Ponieważ w ten sposób żołądek się uczy na nowo wydzielać odpowiednią ilość kwasu, z czasem trzeba będzie zacząć zmniejszać dawkę, aż do momentu poprawienia jakości trawienia i odstawienia.

Uwaga! Nie powinno się stosować Betainy HCL u osób, które stale biorą kortykosteroidy lub leki przeciwbólowe, ponieważ one mogą uszkodzić błonę śluzową żołądka i przyjmowanie kwasu solnego z zewnątrz sprawi, że mogą wystąpić rany lub owrzodzenia w żołądku.

Prawdziwa nadkwasota

Czasem jednak bywa tak, że faktycznie mamy nadkwasotę na skutek osłabienia zwieracza. Jakie czynniki na to wpływają?

  • Ciąża
  • Czekolada, kakao, słodycze
  • Ostre przyprawy
  • Alkohol
  • Słodzone napoje gazowane
  • Kawa
  • Mleko
  • Tłuste i smażone dania

Wtedy zaleca się obniżanie kwasowości, np. sokiem z ziemniaka, miętą, odpowiednim nawodnieniem.

Wrzody

W zależności od miejsca położenia wrzodu, mogą wystąpić różne objawy:

  • Wrzody w dolnych partiach żołądka – ból następuje po ok. 2-3 h po jedzeniu i jest długotrwały i intensywny. Bywa, że promieniuje go pleców, aż za mostek.
  • Wrzody na dnie żołądka – Bóle występują na czczo lub 30 min po posiłku.
  • Wrzody w górnej części żołądka – Ból pojawia się od razu po jedzeniu, często towarzyszy mu zgaga.

W przypadku wrzodów zaleca się suplementację witaminami i ziołami, które obniżają stan zapalny i regenerują śluzówkę żołądka. Tutaj sprawdzą się takie zioła jak prawoślaz lekarski, nagietek, melisa, mięta, rumianek, korzeń lukrecji, pokrzywa. Z witamin, warto rozważyć suplementację witaminą A, E, cynkiem, selenem, omega 3.

Pomocne również będzie picie zawiesiny z siemienia lnianego lub nasion chia, które działają osłonowo na błonę przewodu pokarmowego.

 

Naturalne sposoby na leczenie

Nawodnienie

Przy problemach pokarmowych to jest jedno z ważniejszych czynności jakie trzeba wykonać. Należy odpowiednio się nawadniać! Dzięki temu jesteśmy w stanie wytworzyć odpowiednio grubą śluzówkę żołądka. Śluzówka składa się z 98% z wody. A kiedy ciało jest odwodnione, to przechodzi w tryb oszczędzania i dba o to, aby zapas wody dostały mózg, serce, płuca, wątroba i nerki. Reszta organów więc pozostaje w braku wody gdy pijemy zbyt mało. Dlatego najpierw się nawadniamy, aby wytworzyć mocną śluzówkę żołądka, a dopiero potem zakwaszamy żołądek.

Dieta

Istnieje wiele systemów dietetycznych, mających na celu poprawę trawienia. Często dieta rozdzielna (czyli niemieszanie węglowodanów z białkiem) pozwala na wyciszenie stanów zapalnych i regenerację kondycji żołądka. Więcej o tej diecie można przeczytać tutaj. Jednak jakiego systemu nie wybierzemy, to najważniejszą zasadą jest to, aby nasza dieta była oparta o dobre jakościowo, jak najmniej przetworzone produkty. Obserwuj reakcje swojego organizmu i dopasuj odpowiednio swój plan odżywiania.

Dobrze jest też jeść jedzenie które zostało poddane delikatnej obróbce cieplnej lub w postaci surowej – będzie to lepiej strawne dla naszego żołądka. Jedz również produkty o smaku gorzkim, kwaśnym, słonym. One świetnie pobudzają trawienie i wydzielanie enzymów. Zadbaj też, aby w diecie regularnie pojawiały się kiszonki, aby uzupełniać naturalną florę bakteryjną w jelitach.

Co jeszcze poprawia pracę żołądka?

Przede wszystkim skupienie się na jedzeniu! Tak, tak! Myślenie o jedzeniu wzmaga produkcję kwasu solnego i enzymów trawiennych. Ważne jest również dokładne gryzienie i przeżuwanie pokarmów, a także siedzenie w wyprostowanej pozycji. Staraj się nie popijać do posiłków – najlepiej nie pij już 0,5 godz. przed posiłkiem i 2 godz. po posiłku.

Niezwykle ważne jest także prawidłowe funkcjonowanie nerwu błędnego, który odpowiada m.in. za pracę układu pokarmowego. Warto codziennie wykonywać te ćwiczenia w celu dodatkowej stymulacji nerwu błędnego:

  • oddychanie przeponą – oddychaj powoli i głęboko, tak aby unosił się brzuch, nie żebra
  • ćwiczenia (szybki spacer, jogging)
  • masaż
  • spanie lub leżenie na prawej stronie
  • joga
  • śpiewanie
  • płukanie gardła
  • śmiech
  • zbieranie śliny w ustach i moczenie w niej języka
  • zanurzanie twarzy w zimnej wodzie (szczególnie po ćwiczeniach)

Dodatkowo wspierają trawienie:

  • Mięta, anyż, bazylia, cząber, kminek, kolendra, imbir, mniszek, rozmaryn, koper, aloes, pietruszka – zadbaj, aby królowały w twojej kuchni.
  • Sól: na kilka minut przed jedzeniem weź na język szczyptę soli himalajskiej.

Pamiętaj, że Twój żołądek jest tylko jednym organem, który współgra z całą resztą, dlatego warto zadbać o cały swój organizm. Przy regeneracji pracy układu pokarmowego jednym z najważniejszych czynników jest dieta oparta o nieprzetworzone produkty oraz styl życia, który łagodzi wszechobecny stres. Dlatego wsłuchaj się w potrzeby swojego ciała, a przekonasz się, że droga do zdrowia jest łatwiejsza niż Ci się wydaje.

Źródła:

http://www.sygnaturazdrowia.pl/medycyna-naturalna/zakwaszanie-zoladka-know-how/

Gawęcki J., Jeszka J., Żywienie człowieka. Ćwiczenia.

Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu.

Konturek S., Układ trawienny i wydzielanie wewnętrzne. Fizjologia człowieka, t.V

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s