Zalety jedzenia truskawek

Owoce można spożywać tylko do 18:00! W owocach jest fruktoza od której się umiera! Od owoców się tyje! W owocach nie ma żadnych witamin, wszystko jest teraz GMO i pryskane! Ileż podobnych kłamstw lub półprawd zasłyszałem podczas konsultacji dietetycznych – tego nikt nie zliczy. Czy chociaż jedna z nich ma potwierdzenie w nauce? Czy w racjonalnej i zbilansowanej diecie jest miejsce na banana czy smoothie z truskawek? Dziś postaram się omówić ten temat na przykładzie jakże smacznego owocu, na który zaczął się właśnie sezon – przed Państwem 7 powodów, dla których warto jeść truskawki!

  1. Niska gęstość energetyczna – zdecydowany faworyt wszystkich Pań, które na diecie są jedynie 2 razy w życiu – przed i po czterdziestce. Oznacza to, że w porcji truskawek znajdziemy bardzo małą ilość kalorii, które spożywane w nadmiarze odkładają się pod postacią oponki w okolicach bioder. Garść truskawek (ok. 70 g) dostarcza nam jedynie 20 kcal, co w porównaniu z innymi owocami wypada bardzo korzystnie – przykładowo banan o masie 70 g ma aż trzy razy więcej kalorii!
  2. Wysoka gęstość odżywcza – to z kolei faworyt dietetyków. Wysoka zawartość witaminy C i fitozwiązków jak antocyjany i flawonoidy stawiają truskawkę w blasku reflektorów. W skali ANDI (Wskaźnik gęstości odżywczej, z ang. Aggregate Nutrient Density Index), która bierze pod uwagę zawartość ponad 15 składników odżywczych (między innymi błonnik pokarmowy, witaminy czy antyoksydanty) w stosunku do spożywanych kalorii truskawki plasują się w zdecydowanej czołówce wszystkich produktów, a w kategorii owoców uznają wyższość jedynie żurawiny.
  3. Chronią przed chorobami układu krążenia – nie powinno to dziwić – od dawna wiadomo, że wysoka zawartość błonnika pokarmowego, witaminy C i przeciwutleniaczy to prawdziwy skarb dla naszych tętnic i żył. Cały pakiet tych substancji znajdziemy właśnie w truskawkach, a Panie spożywające już jedną porcję owoców jagodowych trzy razy w tygodniu obniżą ryzyko chorób układu krążenia o 32% w porównaniu do Kobiet, które te owoce jedzą raz w miesiącu lub rzadziej [1].
  4. Chronią przed nowotworami – pacjentom z przednowotworowymi zmiany przełyku podawano 60 gramów truskawek dziennie przez pół roku. Po tym okresie u ponad 80% ochotników zaobserwowano remisję choroby i zmniejszenie markerów rozwoju nowotworów. Co ciekawe, wśród osób z tą samą przypadłością, którym podawano 30 gramów truskawek nie zarejestrowano polepszenia wyników zdrowotnych [2]. Owoce i warzywa są również potężną bronią w prewencji nowotworów układu pokarmowego. Szacuje się, że więcej niż 5 porcji dziennie zmniejsza ryzyko nowotworów aż o 36%.
  5. Zmniejszają stan zapalny – przewlekły przyczynia się do rozwoju wielu chorób. Między innymi chorób cywilizacyjnych jak zespół metaboliczny, miażdżyca, cukrzyca typu II czy otyłość! Dodatek truskawek do posiłku o wysokiej zawartości węglowodanów i średniej tłuszczów znacznie zmniejszał poposiłkowy stan zapalny i poprawiał wrażliwość na insulinę [3]! Dla osób o siedzącym trybie życia jest to bardzo dobra wiadomość!
  6. Dbają o sylwetkę – po raz kolejny nie powinniśmy być zdumieni. Przypomnijmy sobie pierwszy podpunkt traktujący o niskiej gęstości energetycznej. Nasze domysły potwierdza badanie naukowe z udziałem ponad pięciuset tysięcy osób. Po dogłębnych analizach okazało się, że osoby jedzące więcej owoców mają niższe ryzyko nadwagi [4]. Należy mieć na uwadze, że truskawki skąpane w sowitej porcji cukru z bogatym dodatkiem 36% śmietany mogą wykazywać już odwrotne działanie. Niemniej jednak – truskawki same w sobie sprawdzą się w tej kwestii idealnie.
  7. Są smaczne! Z tym podpunktem nikt nie powinien dyskutować. Twarożek z truskawkami czy smoothie z dodatkiem szpinaku to świetny pomysł na orzeźwiający posiłek w letni poranek.

Reasumując, truskawki są jednym z najzdrowszych owoców. Charakteryzują się wysoką zawartością substancji odżywczych, niską wartością energetyczną, chronią przed wieloma chorobami i pomagają utrzymać prawidłową masą ciała. Serwując je swojej rodzinie postaraj się, aby zawierały jak najmniej wysokokalorycznych dodatków i postaraj wybrać się mocno dojrzałe i czerwone – wtedy dostarczysz największą ilość prozdrowotnych substancji. Na zdrowie!

Źródła:

1.       Cassidy A., Mukamal K., Liu L. i wsp.: High anthocyanin intake is associated with a reduced risk of myocardial infarction in young and middle-aged women. Circulation. 2013 Jan 15;127(2):188-96

2.      Chen T., Yan F., Qian J. i wsp.: Randomized phase II trial of lyophilized strawberries in patients with dysplastic precancerous lesions of the esophagus. Cancer Prev Res (Phila) 2012 Jan;5(1):41-50

3.      Edirisinghe I. , Banaszewski K.,  Cappozzo J. i wsp.: Strawberry anthocyanin and its association with postprandial inflammation and insulin Br J Nutr 2011 Sep;106(6):913-22

4.      Schwingshackl L., Hoffmann G., Kalle-Uhlmann T. i wsp.: Fruit and Vegetable Consumption and Changes in Anthropometric Variables in Adult Populations: A Systematic Review and Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies PLoS One 2015; 10(10): e0140846

Autor: Arkadiusz Matras

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s