Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw?

Rodzice ciągle słyszą, że w diecie dziecka powinny przeważać warzywa. Dlatego dwoją się i troją, żeby dostarczyć swojej pociesze 5 porcji różnorodnych warzyw i zapewnić jak najlepszą jakość przygotowanych dań. A co robić, gdy mamy wybrednego niejadka, który najchętniej jadłby tylko frytki z ketchupem albo słodkie płatki z mlekiem? Nie trzeba się martwić, ponieważ istnieje kilka sposobów, żeby przekonać małego uparciucha do jedzenia warzyw.

Bądź dobrym przykładem

Jak wiadomo, dziecko wynosi wszelkie nawyki z domu. Dlatego, jeśli u Was na stole zawsze królują warzywa w różnej postaci, to malec od początku będzie przyzwyczajony do ich smaku. Jest to najprostszy sposób, żeby już od podstaw budować u dziecka zdrowe nawyki żywieniowe.

No dobrze, co jednak w przypadku, gdy mamy już kilkuletnie dziecko, które za nic w świecie nie tknie warzyw i cieszymy się, jak zje cokolwiek, choćby to była parówka z bułką? Wtedy musimy uzbroić się w cierpliwość i wdrażać pomału warzywa do diety.

Przemycaj warzywa w postaci utajonej

Większość warzyw charakteryzuje się tym, że nie mają mocnego smaku. Bardzo łatwo więc je przemycić do ulubionych potraw. Możesz zrobić na przykład:

 Smoothie

Zmiksowane warzywa w połączeniu z owocami smakują pysznie i dostarczają mnóstwa cennych witamin i minerałów. Ani się obejrzysz, kiedy Twoje dziecko wypije bez sprzeciwów selera naciowego, szpinak czy buraka.

Oto kilka inspiracji na pyszne smoothie:

  • rzeżucha + natka pietruszki + ogórek + sok jabłkowy 100%
  • dynia + jabłko + sok z cytryny + cynamon
  • ogórek + jabłko + banan + natka pietruszki
  • szpinak + mleko kokosowe + sok z cytryny + miód + imbir
  • seler naciowy + szpinak + pomarańcza + sok z cytryny + jabłkowy
  • jabłko + kiwi + mandarynki + szpinak + por + sok jabłkowy 100%
  • burak + jabłko + marchewka + sok z cytryny
  • kiwi + jabłko + jarmuż + nasiona chia

Kotleciki

Do mięsa mielonego upchasz dosłownie wszystko: marchewkę, brokuły, kalafiora, szpinak, pietruszkę, groszek. Przy odpowiednim doborze przypraw, Twoje dziecko nawet nie zauważy, że w kotlecikach jest jakaś niespodzianka!

Sosy

Dzieci uwielbiają sosy. Obecnie najczęściej stosuje się gotowe sosy z torebki. A gdyby tak zrobić domowy sos pieczarkowy albo marchewkowy? Kiedy polejesz nim mięso, lub ziemniaki, Twoja pociecha na pewno nie odmówi takim pysznościom.

Zupy-kremy

To jeden z łatwiejszych sposobów na przemycenie dużej ilości warzyw w diecie dziecka. Maluchy często wybierają marchewkę czy pietruszkę ze zwykłej zupy. Jednak kiedy wszystko jest zmiksowane na gęstą, jednolitą masę, ugotowane na aromatycznym rosole, talerz jest opróżniany bardzo szybko.

Zdrowe fast foody

Kto powiedział, że hamburgery są niezdrowe? Przygotujcie własną wersję: możecie upiec swoje bułki, przygotować burgery, sos i napakować do nich sałaty, pomidora, ogórka. Możecie też upiec samodzielnie pizzę z ulubionymi dodatkami. Maluch będzie zachwycony, a Ty masz pewność, że dajesz swojemu dziecku wartościowe jedzenie. W ten sam sposób możecie przygotować każde inne, teoretycznie niezdrowe, danie.

Zaangażuj dziecko w kuchni

Wiadomo, że po takiej sesji gotowania z dzieckiem w kuchni będzie trzy razy więcej sprzątania, jednak warto podjąć ten wysiłek. Prawda jest taka, że dziecko dużo chętniej spróbuje to, co samo przygotowało i będzie bardziej skłonne do wypróbowania nowych dań. Daj dziecku wybór, co według niego warto dodać do jedzenia. Dzięki temu przygotowanie posiłku stanie się prawdziwą frajdą i warzywa przestaną być takie straszne.

Stwórz domowy mini ogródek

Nie musisz posiadać domu z ogrodem, wystarczą doniczki na balkonie. W ten sposób wyhodujesz pomidorki koktajlowe, szczypiorek, marchewkę, rzodkiewkę oraz różnego rodzaju kiełki i zioła. Niech Twoje dziecko samo się przekona, jak rosną niektóre warzywa i jakie smaczne są prosto po zerwaniu.

Zrezygnuj z przetworzonej żywności i sklepowych słodyczy w diecie dziecka

Takie jedzenie zawiera mnóstwo chemicznych dodatków, barwników i szkodliwych substancji. Zdecydowanie przeszkadzają we wprowadzaniu warzyw do diety, ponieważ takie dania i słodycze charakteryzują się silnym smakiem i dziecko nie ma żadnej przyjemności z jedzenia posiłków z warzywami. Staraj się robić jedzenie tylko z naturalnych składników, bez konserwantów i mnóstwa cukru. Twoje dziecko dodatkowo na tym zyska zdrowotnie. Na co warto uważać, kiedy kupujemy produkty w markecie?

  • Benzoesan sodu (E211) – to substancja konserwująca, powszechnie stosowana w napojach gazowanych, occie i płynach do płukania jamy ustnej. Może wywoływać astmę, a wraz z witaminą C tworzy benzen, który powoduje białaczkę.
  • Czerń brylantowa (E 151) – Jest dodawana do wyrobów cukierniczych, galaretek. Jest niebezpieczna dla osób nadwrażliwych na salicylany, a także może być przekształcona w jelicie do szkodliwych związków.
  • Dwutlenek siarki i siarczany (E 220, E221, E222, E223, E224, E226, E227, E228) –występuje w suszonych owocach, wiórkach kokosowych, przyprawach, koncentratach owocowych, chrzanie. Powodują stratę witaminy B12, reakcje alergiczne, nudności, bóle głowy oraz zakłócają pracę jelit.
  • Erytrozyna (E 127) – Występuje w owocach konserwowanych z wiśniami, koktajlach wiśniowych. Może powodować dekoncentrację, trudności w nauce, a także jest niebezpieczna dla osób z chorą tarczycą.
  • Żółcień pomarańczowa (E110) – barwnik pozyskiwany ze smoły węglowej, wykorzystywany w produkcji napojów z syropu pomarańczowego, galaretek i deserów cytrynowych. Powoduje podrażnienie skóry wokół oczu i skóry.
  • Żółcień chinolinowa (E104) – jaskrawożółty barwnik z domieszką zieleni, wykorzystywany w stosowanych zewnętrznie lekach i kosmetykach. Może mieć działanie kancerogenne.

To tylko kilka przykładów z całej listy dodatków, które są powszechnie stosowane i dodawane do żywności, którą jedzą dzieci na co dzień. Pełna lista szkodliwych substancji znajduje się w źródłach.

Żeby Twój maluch nie czuł się pokrzywdzony, możesz zrobić wszystko w domu! Domowe dżemy, budynie, ciasteczka i batoniki są równie smaczne, wymagają tylko odrobiny wysiłku, a zyskujesz pewność, że to co zjada Twoje dziecko jest dobrej jakości i mu nie zaszkodzi.

Pamiętaj też , żeby stopniowo przyzwyczajać dziecko do nowych smaków. Na początku użyj niewielkiej ilości nowego warzywa w daniu, a następnym razem zwiększ ilość. W ten sposób dziecko ma szansę małymi krokami zapoznać się ze smakiem warzyw i po prostu je polubić.

Cierpliwości – to jest długotrwały proces!

Początki zmiany diety mogą się wydawać nie do przejścia, ale nie poddawaj się! Jeżeli raz nie udało się wprowadzić brokuła, spróbuj ponownie za kilka dni. Jeżeli dziecko stale będzie się stykać z warzywami, w końcu się do nich przyzwyczai. Dodatkowo wyczyszczenie jadłospisu z przetworzonej żywności i sklepowych słodyczy, sprawi, że maluch chętniej będzie sięgał po naturalne produkty, ponieważ odzwyczai się od sztucznego jedzenia. Konsekwentnie wprowadzaj nowe smaki, a przekonasz się z czasem, że Twoje dziecko potrafi ze smakiem zjeść brukselkę, paprykę czy bakłażana!

Źródła:

http://dziecisawazne.pl/chemia-w-zywnosci-lista-szkodliwych-e/

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/02/18/how-parents-can-ruin-their-childrens-health.aspx

http://www.jamieoliver.com/news-and-features/features/how-to-make-veggies-exciting-for-kids/

http://www.jamieoliver.com/news-and-features/features/how-to-get-your-kids-to-love-veg/

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s