Jak naturalnie wspierać płodność?

Ze statystyk wynika, że problem niepłodności dotyczy już 20% społeczeństwa w wieku rozrodczym. Kobietom jest coraz trudniej nie tylko zajść w ciążę, ale także ją utrzymać. Coraz częściej pary muszą się poddawać różnego rodzaju interwencjom medycznym, żeby w ogóle mieć szansę na potomstwo. Współczesna medycyna ma wiele osiągnięć w tym zakresie, jednak wiąże się to z dużą ingerencją w ludzki organizm i nie zawsze wiadomo, jakie będą długofalowe skutki takich terapii. Poza tym, zabiegi te nie są w stanie poprawić jakości komórek jajowych i plemników. Dlatego przedstawiam kilka naturalnych metod, które skutecznie wspierają szanse na zdrowe potomstwo, a jednocześnie wspomagają też organizmy przyszłych rodziców.

Dlaczego problemy z płodnością są takie powszechne?

Współczesny tryb życia zdecydowanie nie sprzyja płodności. Oto możliwe przyczyny, które sprawiają, że problemy z poczęciem dziecka są tak częste:

  • Przewlekły stres oraz nieumiejętność regeneracji
  • Wysoko przetworzona żywność
  • Duża ilość chemicznych substancji w otoczeniu (zanieczyszczona woda i powietrze, chemia gospodarcza)
  • Zbyt wysoka lub zbyt niska masa ciała
  • Problemy hormonalne (szczególnie często występują problemy z tarczycą, PCOS, endometrioza)
  • Choroby autoimmunologiczne
  • Insulinooporność i inne schorzenia metaboliczne
  • Brak snu, zmęczenie nadnerczy

Czynników, które zaburzają płodność jest może być całkiem sporo. Jednak okazuje się, że wiele jest w naszych rękach. Najważniejsze to szeroka diagnostyka pary, w celu dotarcia do przyczyny zaburzeń i podjęcie odpowiednich kroków, aby zmienić sposób żywienia i styl życia. Takie zmiany sprawiają, że naturalnie zwiększa się szansa na zdrowe potomstwo.

Jak naturalnie wesprzeć płodność?

Omijaj żywność przetworzoną!

To powinien być jeden z pierwszych kroków, jakie koniecznie należy podjąć. Wyrzuć z domu wszelką przetworzoną żywność (gotowe dania typu instant, fast-foody, polepszacze smaku, słodycze z tablicą Mendelejewa, kolorowe napoje, soki z toną cukru, itd.). Takie jedzenie zawiera mnóstwo chemicznych substancji, których nasz organizm po prostu nie trawi! Naucz się czytać etykiety i wybieraj produkty jak najmniej przetworzone. Szczególnie omijaj produkty, które zawierają syrop glukozowo-fruktozowy, sztuczne słodziki (np. aspartam) i utwardzane tłuszcze roślinne. Są to jedne z najniebezpieczniejszych substancji, jakie możemy wprowadzać do organizmu za pomocą przetworzonej żywności.

Jedz żywność, która Cię odżywia, a nie zapycha

Wybieraj przede wszystkim produkty, które nie mają składu i są dobrej jakości: mięso, jaja, ryby, warzywa i owoce powinny gościć na co dzień na Twoim talerzu. Staraj się również  samodzielnie przygotowywać posiłki. Taki styl odżywiania zapewnia odpowiednią podaż witamin, mikro i makroelementów, a to z kolei wpływa dobroczynnie na łagodzenie stanów zapalnych oraz na poprawę kondycji całego organizmu. Warzywa i owoce są także źródłem antyoksydantów, które zwalczają nadmiar wolnych rodników w organizmie. Zadbaj też o obecność kiszonek w swojej diecie, które są naturalnymi probiotykami i wspierają rozwój korzystnej mikroflory w jelitach.

Jedz tłuszcz!

To nie pomyłka! Diety niskotłuszczowe kompletnie nie sprzyjają płodności, ponieważ nieodpowiednia podaż tłuszczu wpływa na zachwianie gospodarki hormonalnej i zaburza wiele procesów metabolicznych. Zapamiętaj też, że tłuszcze roślinne, powszechnie reklamowane jako zdrowe i nadające się do smażenia, niekoniecznie są dobrym wyborem. Tłuszcze roślinne są źródłem prozapalnych kwasów tłuszczowych omega-6, a poddawane wysokiej temperaturze wytwarzają tłuszcze trans, które przyczyniają się do zwiększania stresu oksydacyjnego, oraz prowadzą do chorób tj. cukrzyca t. II, nowotwory, choroba Alzheimera, choroby wieńcowe.

Do stosowania na zimno wybieraj tłuszcze roślinne wyłącznie nierafinowane oraz zamknięte w ciemnej butelce: oliwę z oliwek, olej lniany, olej z wiesiołka lub z ogórecznika. Jedz też awokado, które jest świetnym źródłem witamin i mikroelementów, a jednocześnie jest doskonałym urozmaiceniem diety.

Z kolei do smażenia wybieraj smalec gęsi (a jeśli wieprzowy to tylko ekologiczny!), olej kokosowy, masło ghee. Te tłuszcze są bardzo stabilne w wysokich temperaturach i nie ma obaw, że zaczną się wydzielać toksyczne substancje podczas obróbki termicznej.

Nie bój się również tłustych kawałków mięsa. To prawda, że zawierają cholesterol, jednak, jak się okazuje, pełni on wiele istotnych funkcji dla organizmu i według najnowszych badań, wysoki poziom cholesterolu nie koreluje z ryzykiem wystąpienia miażdżycy czy zawału, a jest informacją, że organizm walczy z jakimś stanem zapalnym. Wysoki poziom cholesterolu całkowitego jest informacją, ze należy przeprowadzić dalszą diagnostykę.

Kobieta planująca potomstwo powinna zadbać o odpowiednią podaż cholesterolu w diecie, ponieważ jest on prekursorem hormonów płciowych, a także wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu w trakcie ciąży.

Więcej o roli cholesterolu przeczytasz w tym artykule.

Nie bój się węglowodanów

Obecnie panuje moda na diety niskowęglowodanowe. W wielu przypadkach świetnie się sprawdzają, jednak kiedy mamy do czynienia z problemem bezpłodności, duże ograniczenie węglowodanów w diecie może być błędem. Wszystko zależy od przyczyny problemów z płodnością. Jeżeli u kobiety występuje problem z tarczycą, utrzymaniem odpowiedniego poziomu hormonów płciowych lub z nadnerczami – wtedy ograniczenie węglowodanów może jedynie pogorszyć sprawę. Nie oznacza to, że powinno się bezkarnie zajadać białe, pszenne bułeczki, ponieważ odpowiednie źródła węglowodanów również mają znaczenie. Raczej wybieraj ziemniaki, bataty, bezglutenowe kasze, warzywa i owoce.

Rozważ wykluczenie z diety najpopularniejszych alergenów

Alergie i nietolerancje pokarmowe przyczyniają się do przewlekłego stanu zapalnego w organizmie oraz do rozwoju różnych chorób. W takim wypadku organizm kobiety zazwyczaj nie dopuszcza do zapłodnienia, ponieważ skupia się na ciągłej walce ze stanem zapalnym. Jeżeli występują u Ciebie problemy z zajściem w ciążę, spróbuj na jakiś czas wykluczyć z diety najbardziej alergizujące produkty:

  • Pszenica – produkty pszenne zawierają gluten, który jest trudno trawiony przez dużą część społeczeństwa. Gluten posiada także właściwości rozszczelniające jelita i tym samym otwiera drogę do wystąpienia kolejnych nietolerancji pokarmowych i ciągłego stanu zapalnego.
  • Nabiał ten dostępny w sklepach zawiera mnóstwo hormonów i antybiotyków, dlatego nie jest wskazany w diecie osób, które planują potomstwo. Spróbuj na jakiś czas zastąpić nabiał mlekiem kokosowym lub innym roślinnym (Tylko nie sojowym! Dlaczego? O tym w następnym punkcie). Jeżeli jednak okaże się, że nabiał jest przez Ciebie dobrze tolerowany, wybieraj ten ekologiczny i pełnotłusty – tylko taki dostarczy odpowiednich witamin i mikroelementów.
  • Soja – zawiera fitoestrogeny, które mają duży wpływ na gospodarkę hormonalną organizmu. Przewaga estrogenów w organizmie kobiety najczęściej prowadzi do niedoboru progesteronu, który jest niezbędny do utrzymania ciąży.
  • Nietolerancje na inne produkty – jeżeli występują problemy z płodnością, a do tego dodatkowo również inne, np. problemy skórne, pokarmowe – warto wykonać testy nietolerancji pokarmowych, żeby określić pełny profil nietolerowanych produktów. Wtedy na podstawie indywidualnej diety eliminacyjnej można doprowadzić do wyciszenia stanów zapalnych, wywołanych przez nietolerowane produkty i poprawę funkcjonowania organizmu. Dzięki temu zajście w ciążę stanie się możliwe, ponieważ organizm będzie mógł skupić się na rozwijaniu nowego życia, a nie na nieustannej walce z krążącymi alergenami.

Nawodnienie

Bez odpowiedniej ilości wody, wiele procesów metabolicznych nie zachodzi prawidłowo. Dlatego tak ważne jest, aby przyszli rodzice pamiętali o odpowiednim nawodnieniu. Ogólne zalecenia są takie, aby wypijać 30 ml na 1 kg masy ciała. I tutaj chodzi o samą czystą wodę! Do procesu nawodnienia nie zaliczamy soków, kawy, herbaty, ziół. Omijaj również wody smakowe, ponieważ zawierają dużo chemicznych dodatków i sztucznych słodzików. Taka woda nie nadaje się do nawadniania! Jeżeli nie przepadasz za smakiem samej wody, możesz dodać soku z cytryny, imbiru, liści mięty, melisy. Dzięki temu woda zyska smak i nie zaburzy procesu nawadniania.

Więcej o prawidłowym piciu wody przeczytasz w artykule.

Styl życia

Przy problemach z płodnością, oprócz diety, warto również popracować nad stylem życia. Kiedy ciągle przeżywasz przewlekły stres, cały czas w organizmie utrzymuje się wysoki poziom kortyzolu. Ten hormon powinien się wytwarzać tylko w sytuacji „walcz lub uciekaj” i   działać krótkotrwale. Kiedy nasz stres jest przewlekły, ciągła obecność kortyzolu zaburza syntezę hormonów płciowych (zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn), co prowadzi do problemów z płodnością.

Walka ze stresem i odpowiednia regeneracja

Aby poradzić sobie z przewlekłym stresem, warto zastanowić się, jak ograniczyć jego źródła. Czasem niestety to musi się sprowadzić do zmiany pracy lub zaniechania kontaktu z niektórymi osobami, jednak naprawdę opłaca się podjąć taki wysiłek, aby w końcu odetchnąć.

Zadbaj również o higienę snu, ponieważ prawidłowy, regenerujący sen to jedna z najlepszych metod na walkę ze stresem. Staraj się zasypiać między 22.00 a 23.00 (wtedy wydziela się melatonina, która bierze udział w procesach regeneracyjnych), sypiaj w całkowicie ciemnym pomieszczeniu i ok. 1 h przed zaśnięciem zrezygnuj z używania urządzeń, wytwarzających światło niebieskie (smartfon, telewizor, komputer, tablet).

Ograniczenie chemii

Ważne jest również ograniczenie chemii w życiu codziennym. Przyjrzyj się składowi kosmetyków i unikaj takich, które zawierają parabeny, ftalany i SLS. Czy wiesz, że ze szminkami kobiety zjadają mnóstwo metali ciężkich, takich jak ołów i kadm! Obciążenie metalami ciężkimi nie tylko skutecznie utrudnia zajście w ciążę, ale również w przypadku ciąży płód również jest nimi zatruwany! Dobrym wyjściem jest tutaj ograniczenie ilości nakładanych kosmetyków i zainwestowanie w naturalne, ekologiczne produkty.

To samo tyczy się chemii gospodarczej. Okazuje się, że cały dom można wyczyścić za pomocą kwasku cytrynowego, sody i octu. Aby w domu panował przyjemny zapach, wystarczy użyć naturalnych olejków eterycznych.

Jeżeli chodzi o bezpłodność, wszystko może mieć znaczenie, dlatego warto dojść do jej przyczyny u danej pary, a także popracować nad sposobem odżywiania i stylem życia. Zmiany te może nie zachodzą szybko, jednak jest to pewna droga do poprawy funkcjonowania organizmu i dużo większa szansa na bezproblemową ciążę i zdrowe potomstwo.

Źródła:

Chavarro J., Willett W., Skerrett P., The Fertility Diet: Groundbreaking Research Reveals Natural Ways to Boost Ovulation and Improve Your Chances of Getting Pregnant

http://zdrowie.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/498791,nieplodna-polska-raport-koalicji-na-rzecz-kompleksowej-terapii-nieplodnosci.html

http://natural-fertility-info.com/fertility-diet

Eating soy can decrease your fertility: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2005/07/09/soy-fertility.aspx

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s