Czy dieta może opóźnić procesy starzenia?

Starzenie się w obecnych czasach nie jest w modzie, dlatego ludzie wydają bajońskie sumy, żeby pozostać wiecznie młodym. Drogie kosmetyki i skomplikowane zabiegi to tylko wierzchołek góry lodowej na drodze do młodości. Okazuje się, że istnieje tańsza (tylko może niezbyt łatwa) alternatywa, aby cieszyć się dobrym zdrowiem i – jako efekt uboczny – młodym wyglądem. Wystarczy spojrzeć na to, co mamy na talerzu.

Co przyspiesza procesy starzenia?

To, co jemy ma naprawdę ogromne znaczenie dla naszego organizmu i bardzo wpływa na nasz wygląd zewnętrzny. Co tak naprawdę sprawia, że możemy wyglądać starzej, niż wskazuje na to nasz wiek?

  • Zbyt duża ilość wolnych rodników – są to odłączone, pojedyncze elektrony w naszym ciele. Ponieważ naturalnie występują w połączeniu z innym elektronem, usiłują cały czas do takiego stanu powrócić. Przez to mogą zachodzić szkodliwe dla organizmu procesy, takie jak zbyt duże namnażanie się szkodliwych komórek lub liczne zaburzenia przemian metabolicznych. Duża ilość wolnych rodników w organizmie powoduje stres oksydacyjny, który powoli wyniszcza organizm od środka. Wtedy na zewnątrz również proces starzenia postępuje o wiele szybciej.

Namnażanie się wolnych rodników powoduje przede wszystkim dieta złej jakości (pełna przetworzonej żywności, fast-foodów, cukru, prozapalnego omega-6, mała ilość warzyw), przewlekłe stany zapalne, stres i toksyny środowiskowe.

  • Przyspieszone procesy glikacji – kiedy w naszej diecie dominuje cukier, przyczepia się on do białek i powoli je niszczy. Jak wiadomo, białka składają się z aminokwasów, które służą do wielu procesów metabolicznych, w tym pełnią funkcję budulcową i regenerującą komórek. Glikacja zatem może znacząco przyspieszyć procesy starzenia, ponieważ ciało nie jest w stanie się regenerować.

Glikacji sprzyja przede wszystkim dieta wysoko przetworzona, pełna cukru  i uboga w warzywa i owoce. Także stres będzie się przyczyniał do tego procesu i pogłębiania się zmarszczek na skórze.

  • Niedobory glutationu – glutation jest endogennym przeciwutleniaczem wytwarzanym przez wątrobę, naszym naturalnym enzymem, biorącym udział w ochronie komórek przed toksycznością i stresem. Glutation jest jednym z kluczowych elementów do zachowania zdrowia i młodego wyglądu, ponieważ reguluje podział komórkowy, pomaga w naprawie uszkodzonych komórek i wspomaga procesy detoksu. Osoby, które mają wysoki poziom glutationu we krwi odznaczają się szczególnie dobrym zdrowiem, mają dużo energii i lepszy metabolizm.

Co zaburza wydzielanie glutationu? Jak zawsze – złej jakości dieta, która mocno obciąża wątrobę, długotrwałe przyjmowanie leków, stres i przewlekłe stany zapalne.

Te wszystkie procesy zachodzą gdzieś w środku naszego organizmu i często nie zdajemy sobie sprawy z ich istnienia. A one dają o sobie znać poprzez takie codzienne objawy, jak chroniczne zmęczenie, problemy pokarmowe, ze stawami, z koncentracją i pamięcią i wiele innych. To wszystko sprawia, że procesy starzenia postępują coraz szybciej i czujemy się coraz gorzej.

Dieta sprzyjająca młodości

Aby wspomóc organizm z walce z wolnymi rodnikami, glikacją i nadmierną utratą glutationu, dieta musi obfitować w antyoksydanty oraz niezbędne witaminy i mikroelementy, które odżywią nasz organizm i sprawią, że będzie on funkcjonować bez zarzutu.

  • Witamina C – jest jedną z kluczowych witamin, które bezpośrednio wpływają na młody wygląd. Witamina C wspomaga syntezę kolagenu, który sprawia, że skóra jest jędrna i elastyczna. Ta witamina jest bardzo ważna dla zdrowia skóry i stawów. A razem z żelazem uczestniczy w budowie aminokwasów. Przy niedoborach witaminy C występują krwawienia na skórze, rany goją się dużo dłużej, pojawia się nadmierne zmęczenie i drażliwość, a także osłabiona odporność.

Aby dostarczyć witaminy C, jedz warzywa takie jak papryka, brokuły, jarmuż, pietruszka, a także owoce takie jak banany, gruszki, jabłka i mango. Wbrew obiegowej opinii, owoce cytrusowe, takie jak cytryna czy pomarańcze wcale nie zawierają tak dużej ilości witaminy C. Dobrym pomysłem jest również codzienne picie soku z rokitnika, aronii, czarnego bzu, które odznaczają się dużą zawartością tej witaminy.

  • Witamina D – jest głównie kojarzona ze zdrowymi kośćmi, jednak okazuje się, że świetnie działa również na układ immunologiczny oraz łagodzi takie schorzenia jak problemy z nerkami, cukrzyca, nowotwory. Objawami niedoboru może być depresja, parodontoza, podatność na infekcje, zaburzenia hormonalne, wystąpienie chorób autoimmunologicznych.

W pożywieniu witaminę D można znaleźć w tranie, tłustych rybach, ekologicznych jajkach. Jednak w ten sposób trudno jest ją uzupełnić, dlatego zalecane są regularne krótkie kąpiele słoneczne lub odpowiednio dobrana suplementacja.

  • Witamina E – zwana jest także witaminą młodości. Odpowiada za oczyszczanie krwi, bierze udział w tworzeniu się czerwonych krwinek, a także jest bardzo silnym antyoksydantem i przeciwdziała stresowi oksydacyjnemu. Witamina E jest często dodawana do kremów, ponieważ wygładza skórę i przeciwdziała starzeniu się. Kiedy mamy z organizmie zbyt mało witaminy E, może wystąpić anemia, spadek odporności, miażdżyca, zaburzenia koncentracji oraz kiepskie gojenie się ran.

Dobrymi źródłami witaminy E są oleje roślinne, takie jak olej z wiesiołka, ogórecznika, oraz masło, ryby, jajka i warzywa.

  • Witamina A – jest niezbędna do odnowy komórek i produkcji kortyzolu. Zapewnia także zdrowe śluzówki w układzie oddechowym i trawiennym, a także utrzymuje skórę w dobrej kondycji. Przy niedoborach witaminy A może się pojawić wysuszenie spojówek, obniżona odporność, trądzik, brak apetytu, kurza ślepota (trudności z widzeniem po zmroku) i biegunka.

Witaminę A łatwo dostarczyć z pożywienia, ponieważ znajdziemy ją w wielu produktach pochodzenia zwierzęcego (mięso, jaja) i roślinnego (dynia, marchew, jarmuż, pomidory, papryka, szpinak. Witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego przy spożywaniu produktów z zawartością tej witaminy dobrze jest dołożyć trochę tłuszczu, np. w formie oliwy do sałatki.

Dodatkowo warto spożywać żywność szczególnie bogatą w antyoksydanty:

  • Owoce jagodowe – truskawki, jagody, borówki, jeżyny zawierają delfinidynę, związek chemiczny z grupy antocyjanów,które są silnymi przeciwutleniaczami. Co najlepsze mrożenie tych owoców nie powoduje utraty ich właściwości, dlatego również zimą można się nimi cieszyć.
  • Warzywa kapustne (brokuły, kalafior, kapusta, brukselka, rukiew wodna, jarmuż, rzymska sałata, rzepa, brukiew, rzodkiewki, rukola i inne zielone liściaste warzywa) – to świetne źródło sulforafanu oraz siarki, która stymuluje wątrobę do produkcji glutationu.
  • Kurkuma – kurkumina zawarta w kurkumie jest jednym z najsilniejszych naturalnych środków przeciwzapalnych. Warto zainwestować w kurkumę lub curry dobrej jakości i dodawać codziennie do potraw.
  • Pomidory – likopen zawarty w pomidorach jest silnym antyoksydantem. Co ciekawe, jeszcze więcej likopenu zawierają przetwory z pomidorów, także warto spożywać wszelkiego rodzaju naturalne soki, przeciery, sosy pomidorowe.

Co jeszcze, oprócz diety?

Kontrola stresu

To, że nadmierny stres nas postarza, wie każdy. Jednak niewiele osób potrafi odpowiednio radzić sobie ze stresem, żeby tak znacząco nie odbijało się to na ich zdrowiu. A wystarczy popracować nad stylem życia i wprowadzić kilka nawyków, które pozwolą na opanowanie codziennej nerwówki:

  • Regularna lekka aktywność fizyczna (może to być spacer, taniec, zabawa z dzieckiem) – taka aktywność nie przemęczy nadmiernie naszego organizmu, a jednocześnie pozwoli się odprężyć i da zapomnieć o zmartwieniach.
  • Redukcja stresujących sytuacji – zastanów się, jakie występują u Ciebie źródła stresów i w jaki sposób możesz zminimalizować ich wpływ na Ciebie.
  • Oddychanie przeponą – już nawet kilka minut takiej relaksacji i odpowiedniego oddychania, może skutecznie zwalczyć uczucie stresu.
  • Śmiej się jak najwięcej!
  • Unikaj toksycznych osób, które pogłębiają Twoje problemy.

Właściwa regeneracja

Jeżeli chcesz wyglądać młodo, musisz się nauczyć odpoczywać! Organizm bez odpowiedniej regeneracji nie będzie w stanie odwdzięczyć się dobrym zdrowiem i wyglądem. Dlatego pilnuj, żeby spać odpowiednią ilość godzin, znajdź czas na odpoczynek (i zaznaczę, że oglądanie telewizji czy przeglądanie internetu to NIE jest odpoczynek dla naszego organizmu!), poświęć czas rodzinie i wsłuchuj się w swoje potrzeby.

Naturalne zabiegi kosmetyczne

Kobiety uwielbiają wszelkiego rodzaju zabiegi kosmetyczne. Jednak większość z nich jest droga i daje efekt na krótko. Można naturalnie wspomóc nasze ciało i jednocześnie się zrelaksować. Zrób sobie domowy peeling kawowy, maseczkę z ogórka i poproś partnera o relaksujący masaż. Skorzysta na tym Twoje ciało i nie zostanie obciążone dodatkowymi chemicznymi substancjami.

Mówi się, że procesy starzenia zależą głównie od genów i niewiele możemy z tym zrobić. To nieprawda! Geny stanowią tylko w niewielkim procencie wpływają na to, jak szybko się starzejemy. Reszta leży w naszych rękach i wyborach, jakie dokonujemy podczas całego życia. Podejmij ten wysiłek, zmień nawyki żywieniowe i naucz się panować nad stresem, a zobaczysz, że na efekty nie będzie trzeba czekać zbyt długo.

Autor: Ewa Burzyńska

One thought on “Czy dieta może opóźnić procesy starzenia?

  1. Już od dawna wiadomo że jesteśmy tym co jemy ; ) Zdrowe jedzenie i zdrowa woda mają zbawienny wkład zdrowie naszego organizmu. Im lepiej się odżywiamy tym lepiej będziemy się czuli, a tym samym mniej chorowali..

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s