Dieta przy trądziku

Wielu lekarzy uważa, że sposób odżywiania nie odgrywa dużego wpływu przy łagodzeniu objawów trądziku. Jednak mamy coraz więcej dowodów na to, że dieta może mieć ogromny wpływ na stan naszej skóry i odpowiednim żywieniem i pielęgnacją jesteśmy w stanie sami wiele naprawić, a leczenie dermatologiczne okazuje się być zbyteczne.

Czym jest trądzik?

Trądzik pospolity cechuje się nieprawidłowym funkcjonowaniem aparatu włosowo-łojowego. Przy trądziku występują na skórze (najczęściej twarzy, jednak mogą być zaatakowane również inne obszary, np. plecy) różnego rodzaju krostki, zaskórniki otwarte i zamknięte, pseudocysty i ropne torbiele. Zmiany te powstają najczęściej poprzez zwiększoną produkcję łoju lub poprzez nieprawidłową reakcję zapalną układu immunologicznego.

Jeszcze do niedawna trądzik kojarzył się wyłącznie z zawirowaniami hormonalnymi podczas okresu dojrzewania, jednak coraz częściej do gabinetu dermatologa trafiają dorośli z trądzikiem i latami usiłują doprowadzić swoją cerę do stanu normalności bez większych efektów. Dlaczego tak się dzieje? Zazwyczaj stany zapalne na skórze są objawem, a nie chorobą samą w sobie, dlatego tak ważne jest znalezienie przyczyny takiego stanu rzeczy.

Oto kilka możliwych przyczyn:

  • Zaburzenia hormonalne – nieprawidłowa dieta (np. zbyt przetworzone jedzenie, zbyt mała podaż kalorii i tłuszczów), wszechobecne toksyny w środowisku, stresujący tryb życia. To wszystko skutecznie może zachwiać naszą delikatną gospodarką hormonalną. Często bywa tak, że badania poszczególnych hormonów wychodzą w normach laboratoryjnych, jednak stosunki między nimi są zaburzone, dlatego warto zrobić komplet badań i porównać wartości między nimi. Przy trądziku dobrze jest przebadać się pod kątem PCOS (zespół policystycznych jajników), tarczycy, zespołu LUF (zespół niepękającego pęcherzyka Graafa), a także warto sprawdzić poziomy następujących hormonów: testosteron (całkowity i wolny), prolaktyna (zwykła i po obciążeniu), estradiol i progesteron.
  • Niestabilny poziom glukozy we krwi – na skutek nieprawidłowej diety, stresu lub niedoborów witamin dochodzi do zaburzeń w obszarze gospodarki cukrowej. Ciągłe, wyrzuty insuliny powodują zaburzenia w gospodarce androgenów, a to prowadzi do nadmiernego łojotoku. Aby sprawdzić, czy mamy problem z niestabilnym poziomem glukozy we krwi, należy wykonać badanie glukozy na czczo. Jeśli tutaj już wyjdą jakieś nieprawidłowości, warto wykonać dalszą diagnostykę: badanie HbA1c, fruktozaminę, krzywą glukozowo-insulinową w celu wykrycia insulinooporności lub cukrzycy typu II.
  • Problemy z jelitami / upośledzenie trawienia – przerost nieprawidłowej flory bakteryjnej w jelitach lub uszkodzenia błony śluzowej jelit prowadzą do zaburzeń wchłaniania składników odżywczych, a to z kolei do dużych niedoborów. Jeżeli organizm nie otrzymuje odpowiedniej ilości witamin i minerałów, to na skórze zaczynają się manifestować różne stany zapalne. Upośledzenie trawienia może również nastąpić poprzez małą ilość kwasu solnego w żołądku. Wtedy już na tym etapie, jedzenie nie zostaje dobrze strawione i przechodzi dalej, powodując różne dolegliwości pokarmowe: wzdęcia, zaparcia, gazy, nieprzyjemne uczucie przelewania się w jelitach. Także przerost Candidy będzie miał tutaj duże znaczenie przy jakości trawienia i wchłaniania składników pokarmowych. Jeżeli walczysz z trądzikiem i masz problemy pokarmowe, koniecznie zajmij się regeneracją układu pokarmowego. Jak to zrobić, pisaliśmy w tym artykule Zdrowie zaczyna się od jelit.
  • Stres – Tutaj znów nawiązujemy do problemów z gospodarką hormonalną, ponieważ długotrwały stres prowadzi do wyczerpania nadnerczy. Taki stan rzeczy sprawia, że hormony płciowe nie są prawidłowo syntezowane. Przy problemach z trądzikiem warto się zastanowić, jak ograniczyć główne źródła stresu oraz konieczna jest nauka prawidłowej regeneracji ciała i umysłu.
  • Problem z detoksem / wątrobą – zanieczyszczona skóra to bardzo często manifestacja problemów z wątrobą i prawidłowym wydalaniem niepotrzebnych substancji z organizmu. Jeżeli mamy za sobą lata kiepskiego odżywiania i przyjmowania leków, warto zwrócić uwagę na regenerację wątroby i oczyszczenie organizmu z toksyn.
  • Dieta złej jakości – to, że przetworzone jedzenie i fast-foody powodują problemy ze skórą, wie każdy i większość osób z problemami skórnymi stara się unikać w diecie tego typu jedzenia. Jednak okazuje się, że są też inne grupy produktów, które skutecznie przeszkadzają w walce o czystą cerę. Są to:
  1. Nadmiar omega-6 – przewaga w diecie tłuszczów roślinnych i trans wpływa prozapalnie na nasz organizm i bardzo często wywołuje różnego rodzaju problemy skórne.
  2. Nabiał – trądzik jest często powodowany przez alergie i nietolerancje pokarmowe, a obecny, przetworzony nabiał jest produktem wysoko alergizującym i naprawdę niewiele osób jest w stanie strawić go bez przeszkód.
  3. Zboża / gluten – tak samo, jak przy nabiale, gluten bywa problematyczny dla wielu osób i jego spożycie może manifestować się problemami skórnymi. Z kolei zboża zawierają lektyny i kwas fitynowy, które utrudniają wchłanianie składników pokarmowych, co prowadzi do niedoborów i problemów pokarmowych. A jak pisałam wcześniej, uszkodzenia w układzie pokarmowym mogą objawiać się trądzikiem.
  4. Cukier – nadmiar cukru w diecie prowadzi do zaburzeń gospodarki cukrowej, co prowadzi do wahań hormonalnych i problemy z cerą są murowane.
  • Nieprawidłowa pielęgnacja – bywa tak, że sami sabotujemy swoją walkę z trądzikiem poprzez nakładanie na skórę mnóstwa chemicznych kosmetyków. Codzienny makijaż, przemywanie skóry różnymi preparatami, nakładanie różnego rodzajów kremów, po prostu zapycha pory i sprawia, że skóra nie ma czym oddychać. Nic więc dziwnego, że na twarzy zaczynają się pojawiać wypryski. Przeanalizuj listę swoich kosmetyków i pomyśl, czy nie warto by było ograniczyć ich ilości. Dobrze jest postawić także na preparaty ekologiczne, wykonane z naturalnych substancji. Bardzo często się okazuje, że ograniczenie ilości kosmetyków nakładanych na twarz, powoduje oczyszczenie cery i powrót czystej skóry.

Jaka powinna być dieta przy trądziku?

Przede wszystkim należy nauczyć się jeść warzywa w dużej ilości. Nie może to być kilka marchewek na przekąskę i plaster pomidora na kanapkę przez cały dzień. Staraj się zwiększać stopniowo ilość warzyw, aż dojdziesz do 0,5 kg dziennie. Dlaczego warzywa? To źródło mnóstwa witamin i mikroelementów, które skutecznie wspomogą wszystkie narządy (w tym skórę!) w odpowiedniej pracy, a także źródło antyoksydantów, które ograniczają stres oksydacyjny.

Jeżeli nie ma problemów z gospodarką cukrową, warto do diety włączyć również owoce. Jedz je w formie jak najmniej przetworzonej i raczej unikaj regularnego picia wyciskanych, ponieważ zawierają duże ilości fruktozy, pozbawionej błonnika, która obciąży wątrobę. Szczególnie polecane są owoce jagodowe (maliny, truskawki, borówki, jeżyny), które nie powodują dużych skoków insuliny, a jednocześnie zawierają mnóstwo witamin i antyoksydantów.

Do diety włącz również dobrej jakości mięso, ryby i jaja. To źródło białka pełnowartościowego, które zawiera aminokwasy egzogenne, niezbędne do regeneracji i odbudowy uszkodzonych komórek. Jedz też podroby, które są świetnym źródłem cynku i żelaza, tak ważnego przy problemach z cerą.

Równie istotne będą dobre tłuszcze, które sprawią, że unormuje się produkcja łoju, a także ureguluje się gospodarka hormonalna, co wpłynie kojąco na skórę. Do smażenia wybieraj stabilne tłuszcze nasycone: olej kokosowy, smalec, masło ghee, a na zimno używaj oliwy z oliwek, oleju lnianego, oleju z wiesiołka. Jedz także awokado, które jest świetnym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie bój się nadmiaru cholesterolu w diecie, ponieważ jest on nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, o czym pisaliśmy w tym artykule o faktach i mitach cholesterolowych.

Bardzo kojąco na cerę wpływa również spożycie kwasów tłuszczowych omega-3. Działają przeciwzapalnie i regenerująco na wszystkie komórki organizmu. Omega-3 znajdziesz w tłustych, morskich rybach i tranie.

Co jeszcze może pomóc?

W zależności od przyczyny trądziku, oprócz diety, można wdrożyć dodatkową suplementację, która wspomoże problematyczny obszar i sprawi, że cera zacznie się szybciej oczyszczać.

  • W celach wspomagania wątroby i detoksu przyda się ostropest plamisty oraz suplementacja witaminami z grupy B.
  • Z kolei, aby wspomóc trawienie, można zacząć przyjmować kwas solny i enzymy trawienne, aby umożliwić organizmowi wchłanianie składników pokarmowych.
  • MSM – jest organicznym związkiem siarki i składnikiem naturalnej żywności, który również może pomóc w leczeniu trądziku. MSM podnosi poziom glutationu w wątrobie, wspomaga produkcję insuliny oraz przyspiesza gojenie ran, a także poprawia stan skóry, włosów i paznokci.
  • Witamina C – ułatwia syntezę kolagenu, co zbawiennie wpływa na stan skóry. Warzywa i owoce są świetnym źródłem witaminy C, jednak jeżeli potrzebujemy jej większe ilości, to warto regularnie pić niepasteryzowany sok z rokitnika, aronii, dzikiej róży.

Przyczyn powstania trądziku w wieku dorosłym jest naprawdę wiele, dlatego bardzo ważne jest, aby postawić odpowiednią diagnozę. Jak widać, czasem wystarczy tylko ograniczyć chemię w jedzeniu i kosmetykach i już są widoczne zadowalające efekty. Inny razem okazuje się, że trądzik jest tylko manifestacją jakiegoś głębszego problemu zdrowotnego i tylko wyleczenie tej przyczyny pozwoli uwolnić się od problemów skórnych. Weź zdrowie w swoje ręce i znajdź przyczynę swoich problemów z cerą, a skorzysta na tym cały organizm.

Źródła:

http://www.tlustezycie.pl/2013/02/tradzik-moim-okiem-leczenie.html

Grimm H. U. Chemia w pożywieniu. Jak działają dodatki do żywności i dlaczego nam szkodzą

Cordain L., Lindeberg S.,Hurtado M. Acne vulgaris: A disease of western civilization

Wolf R., Matz H., Orion E. Acne and diet

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s