Woda – dlaczego nawadnianie jest kluczowym elementem do zachowania zdrowia?

Woda to podstawowy składnik odżywczy dla naszego organizmu. W końcu nasze ciało składa się w 70% z wody! Dlatego potrzebujemy jej do większości procesów metabolicznych, które w nim zachodzą. Bez wody nie ma życia. W wielu kulturach woda jest czynnikiem oczyszczającym i niezwykłym lekiem na wiele chorób. Dziś artykuł o codziennym nawodnieniu, którego mocno brakuje w życiu człowieka XXI wieku.

Rola wody w organiźmie człowieka

Woda odgrywa wiele kluczowych ról w naszym organizmie:

  • Reguluje temperaturę ciała
  • Jest podstawowym składnikiem śliny, żółci, kwasów żołądkowych i innych enzymów trawiennych
  • Zapobiega chorobie niedokrwiennej serca
  • Jest niezbędna w procesach przemiany materii
  • Dba o nawodnienie stawów
  • Zapobiega bólom migrenowym, cukrzycy i bezsenności
  • Utrzymuje błony komórkowe w dobrej kondycji
  • Nawilża błony śluzowe, gałki oczne, stawy
  • Hamuje procesy gnilne w jelicie cienkim
  • Pobudza perystaltykę jelit i poprawia jakość trawienia
  • Wydala produkty przemiany materii

Bez wody nie jesteśmy w stanie funkcjonować prawidłowo, co mocno odbija się na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Jeżeli nie dbamy o odpowiednią podaż wody, czeka nas odwodnienie.

Czym grozi odwodnienie?

Odwodnienie jest bardzo niebezpiecznym stanem i może prowadzić do:

  • Zwiększonego wydzielania hormonów stresu i obciążenia nadnerczy (dlatego tak ważne jest, aby pić dużo wody, podczas gdy przeżywamy silny stres)
  • Zaburzenia możliwości organizmu do detoksu, co sprawia, że zaczynamy kumulować niebezpieczne substancje w różnych tkankach
  • Zniszczenia równowagi komórkowej i zaburzenia komunikacji między nimi
  • Różnego rodzaju stanów bólowych (najczęściej migreny, bóle stawów)

Pierwsze objawy lekkiego odwodnienia to: podwyższone tętno, przyspieszony oddech, sucha skóra, uczucie pragnienia, popękane usta, mgła umysłowa, ciemnożółty kolor moczu, zmęczenie.

Z kolei objawami chronicznego odwodnienia będą: zaparcia, zgaga, nadciśnienie, zmarszczki, bóle głowy i stawów, cukrzyca typu II, przewlekłe infekcje układu moczowego, brak apetytu.

Należy pamiętać, że ubytek wody powyżej 15% masy ciała oznacza śmierć! Bez jedzenia jesteśmy w stanie wytrzymać nawet kilka tygodni, ale brak wody prowadzi do tragicznych skutków już po kilku dniach. To pokazuje, jak ważna jest woda dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Jak prawidłowo się nawadniać?

Pamiętaj, kiedy chce Ci się pić, to znaczy, że już jesteś odwodniony. Prawidłowe nawodnienie nie polega na piciu wtedy, kiedy nam się w końcu zachce, tylko na stałym dostarczaniu odpowiedniej ilości wody przez cały dzień. Ilość wody powinna być dopasowana do masy ciała – średnio 30 ml na 1 kg masy ciała (osoba o wadze 70kg powinna wypijać ponad 2l wody dziennie). Jednak to może się zmieniać ze względu na rodzaj uprawianej aktywności fizycznej, wystąpienie choroby lub innych stanów fizjologicznych, takich jak ciąża i karmienie piersią.

Nawadnianie powinno przebiegać stopniowo przez cały dzień. Po przebudzeniu, kiedy organizm jest odwodniony po nocy, warto wypić 1-2 szklanki wody. Można dodać sok z cytryny i imbir, który obudzi nas lepiej niż kawa. Nasz organizm najlepiej przyswaja czystą wodę, dlatego to ją powinniśmy głównie pić. Wszelkie herbaty, kawy, soki, napoje raczej będą sprawiały, że będziemy się odwadniać. Jeżeli pijasz dużo kawy, pamiętaj o wypiciu dodatkowych 500 ml wody. Przed snem również wypij szklankę wody – to zapewni organizmowi możliwość regeneracji i naprawy uszkodzonych komórek.

Podczas upałów, szczególnie pamiętaj, żeby zabierać wszędzie ze sobą wodę. Pij małymi łykami co 10 minut, a unikniesz palącego uczucia pragnienia i będziesz lepiej znosić wysokie temperatury. Staraj się też pić wodę, która ma temperaturę pokojową, ponieważ zimna woda może spowodować obkurczanie mięśni w przewodzie pokarmowym, co może prowadzić do upośledzenia procesów trawiennych.

Świetnym sposobem na szybkie nawodnienie i uzupełnienie elektrolitów jest picie wody ze szczyptą soli himalajskiej. Dlaczego? Ponieważ dodatek soli wysokiej jakości do wody daje dużo pozytywnych efektów:

  • Utrzymuje histaminę w normie, co zapobiega reakcjom alergicznym
  • Następuje równowaga sodowo-potasowa w błonach komórkowych
  • Rozpad etrytrocytów we krwi przebiega znacznie wolniej
  • Zapobiega bólom migrenowym
  • Zapobiega skurczom mięśni
  • Cukier we krwi utrzymuje się na odpowiednim poziomie

Nie pij wód smakowych! Kiedy wczytasz się w skład takiej wody, okazuje się, że to zwykły napój z dodatkiem słodzików i innych chemicznych konserwantów. Wodą smakową nie da się odpowiednio nawodnić. Kiedy masz problem z tym, że czysta woda jest bezsmakowa, możesz dodać do niej sok z cytryny, limonki, miętę, melisę, imbir. Te dodatki wzbogacą smak wody, a nie wpłyną na jakość nawodnienia.

Czy pić podczas posiłku?

W trakcie posiłku najlepiej nie popijać, ponieważ zbyt duża ilość wody może rozrzedzić enzymy trawienne i zostanie zaburzony proces trawienia. Napij się 15 minut przed posiłkiem – to wspomoże wydzielanie soków żołądkowych i przyspieszy trawienie. Po posiłku napij się dopiero po ok. 1 godzinie. A jeżeli masz problemy z wydzielaniem enzymów trawiennych, to picie wody gazowanej przed posiłkiem zwiększy wydzielanie soku trzustkowego.

Jaką wodę wybrać?

Najlepiej wybierać dobrej jakości wodę mineralną. Szukaj wody, która:

  • Ma powyżej 1500 mg minerałów na litr
  • W 1 litrze ma min. 50-100 mg magnezu
  • W 1 litrze ma powyżej 150 mg wapnia

Do nawodnienia świetnie sprawdzą się wody średnio i wysokozmineralizowane. W miarę możliwości staraj się wybierać wody w szklanych butelkach, ponieważ butelki plastikowe zawierają BPA i inne toksyny, które na co dzień wzmagają stan zapalny naszego organizmu i skutecznie przeszkadzają w powrocie do zdrowia.

Niektórzy preferują wodę z kranu do picia i często bywa to dobre rozwiązanie. Ważne, aby woda z kranu była przezroczysta oraz nie miała dziwnego smaku i zapachu. Można też zainstalować w domu filtr odwróconej osmozy, który jest jednym ze skuteczniejszych sposobów filtracji wody z toksyn i innych szkodliwych substancji.

Tańszym sposobem jest filtrowanie wody z kranu za pomocą filtrów dzbankowych. Zawierają węgiel aktywowany, który usuwa chlor i jego pochodne, a także inne substancje zaburzające smak i walory zdrowotne wody kranowej. Redukują również twardość wody, co zapobiega osadzaniu się kamienia w czajniku.  Niektóre filtry dzbankowe są wzbogacane w żywicę jonowymienną, która usuwa metale ciężkie. Najlepiej wybrać filtr z wyższej półki ze szklanym dzbankiem.

Jak pamiętać o piciu wody?

Woda jest jednym z kluczowych elementów, które pozwalają nam się dobrze czuć. Wiele męczących dolegliwości wynika tylko z tego, że pijemy za mało, dlatego należy pamiętać o regularnym nawadnianiu przez cały dzień. Jednak pędzący tryb życia nie sprzyja temu, żeby pamiętać o wodzie. Tutaj trzeba włożyć trochę pracy i wyrobić sobie odpowiedni nawyk picia.

Pamiętaj, aby podczas pracy mieć stale butelkę wody na biurku lub przy sobie. Woda musi być zawsze w zasięgu Twojego wzroku! Możesz po prostu ustawiać sobie alarmy w telefonie, które np. co 30 minut przypomną, żeby wypić kilka łyków wody. Są też dostępne wygodne aplikacje na smartfony, które również w różny sposób przypominają o regularnym piciu.

Naucz się odpowiednio pić wodę, a przekonasz się, jak bardzo Twoje samopoczucie się poprawi.

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s