Spirulina i chlorella

Coraz częściej słyszy się o różnego rodzaju superfoods. Sklepowe półki wręcz uginają się od tego typu produktów, a media rozpływają się nad ich cudownymi właściwościami. Pewnie nieraz słyszałeś o spirulinie i chlorelli. Czy te glony naprawdę mają taką niezwykłą, uzdrawiającą moc? Przekonaj się, czytając ten artykuł.

Spirulina – prawdziwa bomba witaminowa

To algi z rodzaju sinic, które odznaczają się dużą zawartością (aż 70%!) pełnowartościowego białka (dlatego świetnie się sprawdzi dla osób na dietach wegańskich i wegetariańskich) oraz innych witamin i mikroelementów. Jej nazwa pochodzi od mikroskopijnych, spiralnych pasków. Spirulina zawiera kwasy tłuszczowe omega- 3 (w formie roślinnego kwasu tłuszczowego ALA), omega- 6 (w formie antyzapalnego kwasu tłuszczowego GLA), witaminy z grupy B, cynk, żelazo, beta -karoten, mangan, miedź, wapń, fosfor, potas, selen, chrom, kwas foliowy. Taki profil odżywczy spiruliny sprawia, że jest ona praktycznie pożywieniem idealnym!

Właściwości spiruliny

Taka ilość białka oraz witamin i mikroelementów sprawia, że zdecydowanie warto włączyć spirulinę do codziennego menu. Regularne spożywanie spiruliny przyczyni się do:

  •  Zwiększonej zdolności do pozbywania się metali ciężkich z organizmu – obecnie jesteśmy zewsząd narażeni na różne toksyny: rtęć w rybach, sztuczne dodatki do pożywienia, szkodliwe substancje w kosmetykach i środkach czystości. Jakość wody i powietrza również pozostawia wiele do życzenia. Spirulina jest w stanie wiązać rtęć, arsen, kadm i ołów co wraz z odpowiednim nawodnieniem świetnie odtruwa organizm, a także korzystnie wpływa na pracę wątroby, po prostu ją odciążając.
  • Zapobiegania wystąpienia nowotworu – jak wykazały badania z 2004 roku opublikowane w Biochemical Pharmacology, spirulina zawiera białko C-fikocyjaninę, które zmniejsza proliferację hodowanych komórek białaczkowych, powodując, że komórki te ulegają uśmierceniu¹. Spirulina zawiera również chlorofil, który jest podobny do składu krwi, co sprawia, że hamuje rozwój nowotworów, poprawia jakość krwi i zapobiega uszkodzeniu zdrowych komórek.
  • Poprawy pracy mózgu – dużo chlorofilu, zawartość pełnowartościowego białka oraz mnóstwo witamin i minerałów znacząco wpływa na wydajność umysłową.
  • Zapobiegania wystąpieniu anemii – Dzięki zawartości 15 aminokwasów egzogennych oraz witamin z grupy B, spirulina świetnie zadba o poziom żelaza w organizmie i nie będzie problemu z niedoborami.

Wykazano również, że spirulina zwiększa energię, pomaga kontrolować głód, łagodzi niepokój, depresje, wspiera regenerację flory bakteryjnej jelit, a także jest bardzo pomocna w walce z wirusami (m. in. wirus cytomegalii, opryszczka, grypa).

Jest też jednym z najbardziej skutecznych naturalnych sposobów, aby złagodzić objawy alergii i kataru siennego. Spirulina jest również pomocna w walce z zapaleniem stawów, a zawartość kwasu tłuszczowego GLA pomaga przy chorobach autoimmunologicznych i problemach skórnych.

Jaką spirulinę wybrać?

Ze względu na skażenie mórz (szczególnie w okolicach Fukushimy), należy wybierać spirulinę najwyższej jakości, wyłącznie z upraw ekologicznych. Tylko taki produkt będzie zawierał wszystkie witaminy i minerały i będziemy mieć pewność, że nie został niczym zanieczyszczony.

Dawka profilaktyczna to 6-10 g na dobę, a terapeutycznie należy przyjmować 11-20 g na dobę.

 Jak ją spożywać?

Można kupować spirulinę w tabletkach i po prostu łykać, a jeżeli kupujemy spirulinę w proszku, możemy zrobić z nią odżywczy koktajl:

  • Pół szklanki wody kokosowej
  • 1 dojrzały banan
  • 10 g spiruliny
  • ¼ szklanki soku z rokitnika lub z cytryny

Spirulinę można także łączyć z innymi naturalnymi produktami, na różne dolegliwości:

  • Równowaga układu nerwowego, cukrzyca: spirulina + żeń- szeń
  • Polepszenie stanu skóry: spirulina + aloes
  • Pomoc w pracy nadnerczy: spirulina + ashwaganda
  • Odtruwanie organizmu: spirulina + chlorella

Chlorella – specjalista w odtruwaniu organizmu

Chlorella jest kolejną algą, która ma mnóstwo prozdrowotnych właściwości. Potrafi zbierać i wiązać metale ciężkie (takie jak kadm, ołów, rtęć, arsen), a także znacząco wspomaga pracę wątroby. Tak jak spirulina, chlorella jest również źródłem pełnowartościowego białka, co sprawia, że idealnie nadaje się dla osób, które z jakichś powodów nie spożywają mięsa.

Oprócz tego chlorella:

  • Jest pomocna przy leczeniu cukrzycy, anemii, przerostu candidy, a także chorób o podłożu autoimmunologicznym.
  • Ma niezwykłe właściwości namnażania się, przez co stymuluje organizm do regeneracji układu nerwowego. Ma to szczególne znaczenie przy chorobach układu nerwowego, takich jak choroba Alzheimer’a, Parkinsona, schizofrenia, depresja.
  • Chlorella dzięki oczyszczaniu organizmu daje mnóstwo energii, obniża ciśnienie krwi i wspiera pracę układu odpornościowego.
  • Wspomaga leczenie insulinooporności, ponieważ uwrażliwia komórki na insulinę.
  • Ma silne działanie przeciwnowotworowe, ponieważ wspomaga apoptozę (śmierć) zmutowanych komórek.

Jaką chlorellę wybrać?

Jak w przypadku spiruliny, również tutaj patrzymy przede wszystkim na jakość, oraz to, żeby chlorella była ekologiczna.

Jak ją spożywać?

Zalecana dzienna dawka chlorelli to 3 g na dobę w profilaktyce. Terapeutycznie dawka wzrasta do 5-7 g na dobę. Można spożywać chlorellę w tabletkach lub wybrać formę proszku i robić warzywno-owocowe smoothie.

Należy jednak pamiętać, że nie każdy dobrze toleruje chlorellę ze względu na nadmiar celulozy w niej, może wywołać problemy pokarmowe.

Nie należy też spożywać chlorelli razem z witaminą C, ponieważ chlorella jest pochłaniaczem, a witamina C jest silnym przeciwutleniaczem. Oznacza to, że metale ciężkie, które zostaną związane podczas przyjmowania chlorelli, witamina C będzie chciała uwolnić i istnieje duże ryzyko, że metale znów trafią do wrażliwych tkanek naszego ciała. Aby sobie nie zaszkodzić, najlepiej przyjmować witaminę C i chlorellę w odstępie 3 godzin.

Spirulina i chlorella zawierają jod, dlatego osoby chore na zapalenie tarczycy Hashimoto powinny  stopniowo zwiększać dawkę i obserwować samopoczucie, ponieważ może ulec pogorszeniu, jeżeli dawka będzie zbyt duża.

Zarówno spirulina jak i chlorella są świetnym źródłem białka, a także są naturalnymi multiwitaminami. U wielu osób taka kuracja algami przynosi znaczną ulgę od różnych dolegliwości, więcej energii, a także dużo lepsze samopoczucie. Jednak nie wystarczy samo spożywanie alg, żebyśmy poczuli się lepiej. Trudno oczekiwać, że spirulina i chlorella poprawią nasze zdrowie, kiedy na co dzień zajadamy się dużymi ilościami cukru, czy fast-foodami. Najważniejsze to zmienić nawyki żywieniowe tak, aby nasz jadłospis obfitował w nieprzetworzone produkty, bez cukru i innych sztucznych dodatków. Kiedy do tych zmian wprowadzimy suplementację algami, wtedy pozytywny efekt jest murowany.

Źródła:

¹ http://science.naturalnews.com/pubmed/15242812.html

Wolfe D., Superfoods. The Food and Medicine of the Future

Manheim J., The Healthy Green Drink Diet

Autor: Ewa Burzyńska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s