Dieta antynowotworowa – co jeść, aby ustrzec się przed rakiem?

Co roku na całym świecie na chorobę nowotworową zapada ponad 10 milionów ludzi, a umiera 7 milionów! Można śmiało stwierdzić, że rak jest plagą naszych czasów. Według badań, głównymi przyczynami kolejnych zachorowań są toksyny ze środowiska oraz kiepska jakość odżywiania. Co w takim razie jeść, aby ustrzec się przed nowotworem? O tym w dzisiejszym artykule.

Czym jest nowotwór?

Nowotwór to najprościej ujmując zmutowane komórki naszego organizmu, które wymknęły się spod kontroli i nasz układ odpornościowy nie jest w stanie sobie z nimi poradzić z różnych przyczyn. Komórki nowotworowe posiadają pewne charakterystyczne cechy:

  • Niekontrolowany rozrost
  • Nie reagują na sygnał sąsiednich, prawidłowych komórek do zaprzestania niekontrolowanego rozrostu
  • Są odporne na samozniszczenie
  • Mają zdolność do tworzenia nowych naczyń krwionośnych (ten proces nazywa się angiogenezą) i tym samym zapewniają sobie dostęp do tlenu i innych składników odżywczych
  • Potrafią kolonizować kolejne tkanki organizmu

Najczęstsze przyczyny powstawania nowotworów?

Występuje kilka czynników, które zwiększają prawdopodobieństwo zachorowania na raka:

  1. Czynniki środowiskowe (90-95% przypadków), takie jak:

– Dieta kiepskiej jakości

– Otyłość

– Przewlekłe infekcje i choroby autoimmunologiczne

– Alkohol i palenie tytoniu

  1. Czynniki genetycznestanowią jedynie 5-10% przypadków, dlatego pocieszający jest fakt, że tak naprawdę nasze zdrowie leży w naszych rękach.

Mamy wpływ na to, czy zachorujemy na raka. Wszystko zależy od naszych decyzji żywieniowych oraz od nastawienia do życia, ponieważ nasza psychika również odgrywa dużą rolę w chorobie nowotworowej.

Dieta antynowotworowa

Wolne rodniki, a powstawanie nowotworów

Wolne rodniki to niesparowane z różnych przyczyn atomy, które wędrują w ciele i szukają miejsca, gdzie mogą się przyłączyć. Każdy z nas ma wolne rodniki w organizmie, jednak kiedy zaczyna ich być za dużo, wtedy proces ten prowadzi do uszkodzenia błon komórkowych, a nawet może zmienić DNA! Zbyt duże namnażanie się wolnych rodników przyspiesza procesy starzenia i prowadzi do takich problemów jak choroba Alzheimer’a czy nowotwory. Ich powstawanie przyspiesza palenie tytoniu, alkohol, przewlekły stres, toksyny ze środowiska, przetworzone jedzenie, a nawet zbyt intensywny trening.

Przeciwutleniacze w profilaktyce antynowotworowej

Aby przeciwdziałać procesowi zbyt szybkiego namnażania się wolnych rodników, niezbędna jest dieta bogata w przeciwutleniacze (inaczej nazywane antyoksydantami). Jest to grupa związków chemicznych, które zapobiegają procesom utleniania, dzięki czemu unieszkodliwiają wolne rodniki i chronią błony komórkowe przed zniszczeniem. Dlatego dieta oparta na niskoprzetworzonych produktach roślinnych, bogatych w substancje przeciwutleniające, zmniejsza uszkodzenia wywoływane przez wolne rodniki.

W naturze występuje mnóstwo antyoksydantów:

Witamina C – nazywana jest królową witamin. Z różnych badań wynika, że witamina C jest w stanie neutralizować różne toksyny, działa przeciwzapalnie i jest bardzo silnym antyoksydantem. Razem z witaminą E tworzy barierę ochronną skóry, chroniąc ją przed szkodliwym promieniowaniem ultraflioletowym. Są również badania na temat zahamowania rozwoju nowotworów przy użyciu witaminy C. Aby przeciwdziałać powstawaniu komórek rakowych, w Twojej diecie powinny się znaleźć duże ilości warzyw oraz owoców.

Beta karoten – zawarty w marchwi, dyni, batatach, cukinii, morelach, burakach, stymuluje układ immunologiczny do walki, co znacznie wzmacnia naszą odporność i sprawia, że nie dochodzi do nienaturalnego namnażania się komórek.

Selen – Występuje w mięsie ryb, skorupiaków, podrobach, a także w warzywach uprawianych ekologicznie. Selen stymuluje komórki układu immunologicznego do walki z infekcjami i przeciwdziała powstawaniu zbyt dużej ilości wolnych rodników.

Resveratrol – zawarty w ciemnych winogronach oraz czerwonym winie wpływa kojąco na stres oksydacyjny, moduluje układ odpornościowy, chroni wątrobę, a także ma działanie neuroprotekcyjne. W badaniach udowodniono, że działanie przeciwnowotworowe ma jeden kieliszek wina dziennie, większe ilości mogą być już szkodliwe.

EGCG – (epigallocatechin galusan) to substancja zawarta w zielonej herbacie, która jest antyoksydantem oraz uruchamia w wątrobie enzymy, eliminujące toksyny z organizmu. Zieloną herbatę należy parzyć co najmniej 5 do 10 minut, by uwolniły się z niej przeciwnowotworowe katechiny. Osoby z chorobami tarczycy powinny jednak uważać na zieloną herbatę ze względu na zawarty w niej fluor, który w większych ilościach wychwytuje jod i upośledza pracę tarczycy.

Likopen – to pigment nadający czerwoną barwę pomidorom i innym warzywom, a także jest podstawowym składnikiem przeciwrakowym (szczególnie w walce z rakiem prostaty). Jego działanie można wzmocnić przez gotowanie i duszenie pomidorów z dodatkiem tłuszczu (np.  oliwy z oliwek). Z tego względu zaleca się dodawanie sosu pomidorowego przynajmniej do dwóch posiłków tygodniowo.

Kurkuminazawarta w kurkumie jest najsilniejszym znanym obecnie naturalnym środkiem przeciwzapalnym, dlatego skutecznie przeciwdziała zbyt dużemu namnażaniu się wolnych rodników, a nawet gdy już dojdzie do choroby – jest w stanie znacznie wspomóc leczenie onkologiczne. Aby zwiększyć przyswajanie kurkumy, powinna być łączona z czarnym pieprzem i papryką. Najlepiej wykonać własną mieszankę curry i dodawać do potraw.

Kwas elagowy – Truskawki, maliny, jagody, jeżyny i żurawina zawierają kwas elagowy oraz dużą ilość polifenoli, które mają silne działanie przeciwnowotworowe. Co najlepsze, zamrażanie nie niszczy związków antyrakowych zawartych w tych owocach, dlatego zimą można je spożywać mrożone.

Co jeszcze wprowadzić do diety?

Oprócz przeciwutleniaczy istnieje jeszcze kilka rodzajów pożywienia, które skutecznie ochronią nas przed rakiem. Co jeszcze należy wprowadzić do jadłospisu?

Warzywa krzyżowe – takie jak: brokuły, kalafior, kapusta,  brukselka, bok choy zawierają sulforafan, który działa silnie przeciwnowotworowo, odtruwa organizm, a także nie pozwala przekształcać się uwtorzonym już komórkom rakowym w złośliwe formy.

Czosnek i inne warzywa czosnkowe (szczypiorek, cebula, por, szalotka) hamują rozwój raka, zarówno chroniąc komórki przed uszkodzeniami powodowanymi przez karcerogeny, jak i przeciwdziałając rozrostowi komórek nowotworowych. Warzywa te również pomagają w regulacji gospodarki cukrowej, co wpływa na zmniejszenie stresu oksydacyjnego.

Owoce cytrusowe – Pomarańcze, mandarynki, cytryny i grejpfruty zawierają flawonoidy o działaniu przeciwzapalnym. Stymulują również zdolności wątroby do detoksu.

Gorzka czekoladataka ponad 70% kakao, zawiera mnóstwo antyoksydantów, polifenoli, oraz magnezu,  chromu i cynku. Wystarczą już 2-3 kostki, aby dostarczyć sobie tych cennych składników.

Omega 3 – Długołańcuchowe kwasy tłuszczowe omega-3 ograniczają rozprzestrzenianie wielu rodzajów raka (płuc, piersi, okrężnicy,  prostaty, nerek), a także wyciszają stany zapalne w organizmie. Omega 3 znajdziemy w mięsie morskich ryb oraz w tranie.

Witamina DBadania wykazują, że odpowiedni poziom witaminy D w organizmie zapobiega powstawaniu nowotworów¹. Dlatego warto sprawdzać jej poziom i w razie niedoborów podjąć odpowiednią suplementację, ponieważ obecnie bardzo trudno jest uzupełnić witaminę D poprzez kąpiele słoneczne lub za pomocą diety.

Probiotyki – zadbanie o prawidłową mikroflorę w naszych jelitach wpływa znacząco na zdolność układu odpornościowego do obrony, a także odgrywa niezwykle ważną rolę w detoksykacji organizmu. Sięgnij po naturalne probiotyki, takie jak kiszone warzywa i inne fermentowane produkty.

Moc przypraw

Oprócz kurkumy istnieje wiele przypraw, które mają ogromne właściwości przeciwzapalne i blokujące szkodliwe procesy utleniania w organizmie.

Imbir – Działa przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie. Ponadto szklanka wody z cytryną i imbirem po przebudzeniu działa dużo bardziej pobudzająco niż kawa.

Cynamon – zawiera cenne, przeciwzapalne polifenole, a także reguluje poziom glukozy we krwi, dlatego warto go dodawać do deserów, napojów i innych potraw.

Kminek – Ma wysoką zdolność pochłaniania wolnych rodników, a dodatkowo, dodany do potrawy dość ciężkostrawnej (np. bigos, potrawy z roślin strączkowych) przeciwdziała wzdęciom.

Goździki – to również silny antyoksydant, a także naturalny środek przeciwbólowy.

Oreganoma działanie przeciwgrzybicze i przeciwpasożytnicze, oraz silnie przeciwdziała procesom utleniania. Oregano dodawane do mięsa podczas obróbki termicznej wstrzymuje powstawanie substancji rakotwórczych.

Rozmaryn – ma duży potencjał antyoksydacyjny, a dodany do mięsa opóźnia procesy utleniania zawartego w nim tłuszczu.

Tarczyca bajkalska – wykazuje potencjał antyoksydacyjny oraz przeciwhistaminowy, dlatego jest często polecana alergikom, w celu łagodzenia dolegliwości.

Oczywiście przyprawy muszą być dobrej jakości, aby miały swoje działanie przeciwzapalne. Aby przekonać się o sile przypraw, polecam zrobić sobie przeciwzapalną lemoniadę:

Lemoniada przeciwzapalna

  • szklanka świeżo wyciśniętego soku z cytryny
  • 4 szklanki wody
  • 1 łyżeczka kurkumy
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • szczypta soli himalajskiej
  • pół łyżeczki miodu lub ksylitolu (do smaku)
  • 1 łyżeczka startego korzenia imbiru

Wszystkie składniki miksujemy i powstałą miksturę możemy popijać między posiłkami. Taka lemoniada zadziała kojąco na nasz układ odpornościowy, a jednocześnie pobudzi go do walki z infekcją.

Czego unikać?

Oto produkty, które nam skutecznie przeszkadzają na drodze do zdrowia i dobrego samopoczucia, a także promują powstawanie nowotworów i innych chorób cywilizacyjnych:

Cukier w każdej postaci (biały, brązowy, syrop klonowy, słodziki), produkty pszenne, żywność wysokoprzetworzona, dania typu instant, fast-foody,  przewaga w diecie tłuszczów trans i roślinnego, prozapalnego omega 6.

Także wyrzuć z diety przede wszystkim przetworzone jedzenie i fast-foody, a znacząco oddalisz od siebie widmo nowotworu. Dieta oparta o naturalne produkty: warzywa, owoce, dobrej jakości mięso, zdrowe tłuszcze wcale nie musi być nudna czy niesmaczna.

Styl życia

Nie tylko jedzenie i toksyny ze środowiska mają wpływ na to, że chorujemy na nowotwory. Również nasza psychika ogrywa w tym aspekcie ogromną rolę. Badania wykazują, że wystąpienie depresji w czasie choroby nowotworowej znacząco pogarsza jej przebieg i zmniejsza szanse pacjenta na wyzdrowienie². Dlatego tak ważne jest, aby jak najwcześniej nauczyć się zarządzać swoimi emocjami i zbyt silną reakcją na stresowe sytuacje. A jak okiełznać stres i przywrócić równowagę emocjonalną w obecnym świecie?

  • Naucz się odpoczywać! – obecnie zostalismy wkręceni w kołowrotek produktywności i przechwalamy się, jak bardzo nie mamy czasu na nic. Zaplanuj sobie jeden dzień w tygodniu, gdzie nie będziesz robić nic produktywnego, tylko odpocznij, zadbaj o siebie i swoją rodzinę.
  • Dostosuj aktywność fizyczną do swoich możliwości – zbyt intensywne treningi mogą być dużą dawką stresu dla naszego organizmu, a my, zamiast wypoczęci, czujemy się totalnie nakręceni i trudno nam się wyciszyć po takim wysiłku. Czasem warto odpuścić ten trening lub postawić na lżejszą aktywność, taką jak spacer, joga, taniec.
  • Oddychaj przeponą – dzęki temu dostarczysz więcej tlenu do organizmu i poczujesz się bardziej wypoczęty i zrelaksowany.
  • Myśl pozytywnie, uśmiechaj sięśmiech obniża poziom kortyzolu nawet o 30%! Dlatego warto wysilić się i na codzień nastawiać się do świata bardziej pozytywnie.

A najważniejsze, to jest stała praca nad sobą, ponieważ nie wystarczy pomedytować przez tydzień, czy pochodzić na jogę przez miesiąc, żeby oddalić widmo nowotworu. Codziennie pracuj nad swoimi emocjami, jedz odżywcze jedzenie, dbaj o swoje ciało, a Twój organizm na pewno odwdzięczy się dobrym zdrowiem i samopoczuciem.

Jak widać mamy ogromny wpływ na to, czy zachorujemy na raka. Nasze wybory żywieniowe przekładają się na nasze zdrowie, dlatego warto o to zadbać jak najwcześniej. Wyrobienie odpowiednich nawyków trochę trwa, ale opłaca się podjąć ten wysiłek, jeśli chcemy cieszyć się starością bez mnóstwa leków i oczekiwania w kolejkach do lekarza. Rak to nie wyrok, jednak lepiej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego zrób wszystko, żeby ta choroba cywilizacyjna Cię nie dopadła.

Źródła:

¹ Lappe J. M., Travers-Gustafson K., Davies K. M., Recker R. R., Heaney R.P., Vitamin D and calcium supplementation reduces cancer risk: results of randomized trial; American Journal of clinical Nutrition, 2007

² Depression and cancer: mechanisms and disease progression

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12893103

Dr Servan-Schreiber D., Antyrak. Nowy styl życia

Why medicine won’t allow cancer to be cured

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/08/03/natural-cancer-treatment.aspx

How nutrition influences cancer

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/06/11/nutrition-influences-cancer.aspx

10 Natural cancer Ttreatments revealed

https://draxe.com/10-natural-cancer-treatments-hidden-cures/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s