Jak sobie radzić z nadmiernym wypadaniem włosów?

Zdrowy człowiek traci przeciętnie od 50 do 100 włosów dziennie. I to jest całkowicie normalne, ponieważ średnio cykl życiowy włosa trwa od 3 do 6 lat. Wypadające włosy są stale zastępowane nowymi tak, że nie odczuwamy ich braku. Problem zaczyna się wtedy, kiedy nowe włosy przestają odrastać, a wypadanie staje się coraz intensywniejsze. Po jakimś czasie włosy są w złej kondycji i zaczyna być widać prześwity. Obecnie nadmierne wypadanie włosów jest problemem wielu kobiet i mężczyzn. Niestety kolejne drogie kuracje i kosmetyki nie dają sobie z tym rady. Jak sobie radzić z nadmierną utratą włosów? Jak zwykle musimy sięgnąć do podstaw, czyli do tego, co mamy na talerzu oraz co przyswajamy z pożywieniem.

Przyczyny wypadania włosów

Aby móc skutecznie zawalczyć z problemem nadmiernego wypadania włosów, należy przeanalizować dotychczasowy tryb życia i żywienia, ponieważ najczęściej tutaj tkwi odpowiedź na to pytanie. Jeżeli nasz organizm jest w złej kondycji, to nie ma szans na zdrowe włosy, skórę czy paznokcie.

 Oto najczęstsze przyczyny wypadania włosów:

  • Anemia
  • Choroby tarczycy
  • Przewlekły stres, wyczerpanie nadnerczy
  • Zaburzenia hormonalne (np. PCOS, zbyt mało testosteronu u mężczyzn)
  • Niedobór cynku i miedzi
  • Problemy z jelitami, a wraz z nimi zaburzone wchłanianie składników pokarmowych
  • Unikanie tłuszczu w diecie!
  • Zatrucie metalami ciężkimi
  • Pasożyty, przerost Candidy
  • Cukrzyca typu II
  • Nietolerancje pokarmowe

Jak widać, przyczyn może być mnóstwo i bez jej zaadresowania nie jesteśmy w stanie sobie pomóc. Wypadanie włosów jest objawem, że coś się dzieje nie tak z organizmem. Dlatego kładę ogromny nacisk na wnikliwą analizę swojego trybu życia, występowania innych objawów, oprócz wypadania włosów oraz badania laboratoryjne, które pomogą znaleźć winowajcę takiego stanu rzeczy.

Co może dodatkowo nasilać wypadanie włosów?

Są również takie produkty oraz style życia, które nigdy nie będą wskazane, jeśli chcemy mieć zdrową skórę, włosy i paznokcie:

  • Dieta bogata w cukier, produkty przetworzone i fast foody
  • Kiepskiej jakości nabiał oraz bardzo często gluten
  • Niskokaloryczne i niskotłuszczowe diety
  • Kiepska jakość snu lub jego brak
  • Brak odpowiedniej ilości białka pełnowartościowego w diecie
  • Stosowanie nieodpowiednio dobranych tabletek antykoncepcyjnych

Co zapewnić w diecie?

Oczywiście znalezienie przyczyny wypadania włosów może zająć trochę czasu, dlatego nie warto czekać z założonymi rękami i już teraz wprowadzić niezbędne zmiany w diecie, które mogą poprawić stan włosów, a na pewno nie zaszkodzą podczas procesu diagnostyki. Jakie witaminy i minerały powinny się znaleźć w naszej diecie, aby pomóc regeneracji kondycji naszych włosów?

Witamina C

Jest niezbędna do syntezy kolagenu, który wspiera mieszki włosowe i dba o naczynia krwionośne skóry głowy i dzięki temu poprawia jej cyrkulację. Witamina C, spożywana razem ze źródłem białka zwiększa wchłanianie żelaza (które również jest ważnym elementem dla zdrowych włosów), a także jest silnym antyoksydantem, który wpływa kojąco na stan zapalny w organizmie.

Witaminę C znajdziemy w owocach i warzywach, a także naturalnych, niepasteryzowanych sokach: z rokitnika, z aronii, z czarnej porzeczki.

Miedź i cynk

Miedź wzmacnia kolor włosów i zapobiega ich przedwczesnemu siwieniu, a z kolei cynk odgrywa ogromną rolę w produkcji nowych komórek całego organizmu, w tym włosów. Cynk jest antagonistą miedzi, dlatego w suplementacji powinny być spożywane razem, gdyż niezwykle ważne jest zachowanie równowagi między nimi. Świetnymi źródłami miedzi i cynku w odpowiednich proporcjach jest czarny sezam i pestki dyni, które można dodawać do sałatek, a także ostrygi.

Krzem

Krzem jest mikroelementem egzogennym, czyli musi być codziennie dostarczany z zewnątrz. Jest niezbędny w prawidłowej budowie tkanki łącznej i kolagenu, które wpływają na dobrą kondycję, skóry, włosów, paznokci i kości. Niedobór krzemu jest również odpowiedzialny za przyspieszenie procesów starzenia się.

Krzem występuje w warzywach i owocach ze skórką (szczególnie truskawki, szparagi, fasolka szparagowa, ziemniaki, papryka czerwona i zielona, ogórek), otrębach, kaszach gruboziarnistych. Bardzo przydatna może się też okazać suplementacja ziemią okrzemkową.

Witaminy z grupy B

Są po prostu niezbędne do zachowania zdrowych i pięknych włosów. Witamina B5 zapobiega siwieniu, B6 – wzmacnia kolor i ułatwia wchłanianie cynku. Witaminy z grupy B pomagają w wytwarzaniu hemoglobiny, która jest potrzebna do przenoszenia tlenu z płuc do wszystkich tkanek w organizmie, co również wpływa na dobrą kondycję włosów. Witaminy te znajdziemy w zielonych warzywach, podrobach, drożdżach, rybach, warzywach korzeniowych.

Siarka

Witaminy z grupy B nie przyswoją się prawidłowo, jeżeli będzie brakować nam siarki, ponieważ bierze ona udział w metabolizmie witaminy B1, B5 oraz B7. Oprócz tego siarka wspomaga cyrkulację krwi na skórze głowy oraz wzrost nowych włosów poprzez zwiększoną produkcję kreatyny. Aby dostarczyć odpowiednią ilość siarki, jedz czosnek, kapustę, cebulę, rzepę, zielone liściaste warzywa, brukselkę oraz produkty zwierzęce: jaja, mięso i ryby dobrej jakości.

Żelazo

Często występuje anemia z niedoboru żelaza, która znacząco wpływa na osłabienie kondycji włosów. Aby je uzupełnić, jedz produkty bogate w żelazo: jaja, czerwone mięso, podroby, tłuste morskie ryby, owoce morza, suszone morele, buraki.

Uwaga! Przy problemach z jelitami i wchłanianiem, nietolerancjami pokarmowymi może się okazać, że nie jesteśmy w stanie uzupełnić poziomu żelaza z pożywienia. W tym wypadku najpierw trzeba się skupić na naprawie jelit (więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: Zdrowie zaczyna się od jelit) i poprawie wchłaniania witamin i składników odżywczych.

Witamina A

Wspomaga wzrost nowych włosów i zapobiega ich wypadaniu. Jedz na zdrowie następujące warzywa i owoce: szpinak, brokuły, marchew, bataty, dynię, mango, melona, morele.

Naturalne sposoby na wypadanie włosów

Oto sposoby, jak dodatkowo możemy się wspomóc w walce o zdrowe włosy, bez względu na przyczynę ich wypadania:

  • Koenzym Q10 – Wspomaga cyrkulację krwi, jest składnikiem błon komórkowych, a także neutralizuje wolne rodniki. Wspomaga pracę układu krwionośnego i serca, jest skuteczny w walce z migrenami oraz wpływa na dobrą kondycję włosów, skóry i paznokci.Uzupełnianie koenzymu Q10 z diety jest trudne, dlatego zaleca się dodatkową suplementację preparatem.
  • Omega 3 – kwasy tłuszczowe zawarte w omega 3 (EPA i DHA) potrafią wyciszać wszelkie stany zapalne. Obecnie w naszej diecie przeważa duża ilość prozapalnego omega 6, co odbija się również na kondycji włosów. Aby zachować równowagę między omega 6, a omega 3, ogranicz spożywanie tłuszczów roślinnych (przede wszystkim oleju rzepakowego, z pestek winogron, z pestek dyni), a wprowadź do diety tłuste ryby, tran lub suplementuj dobrej jakości preperat omega 3.
  • Ocet jabłkowy – wspomaga wzrost nowych włosów, a dodatkowo wspomoże trawienie białka w żołądku jeśli mamy problem z jego niedokwaszeniem.
  • Olej kokosowy – Do stosowania w formie maseczki na włosy. Wykazuje działanie wiruso-, bakterio- i grzybobójcze, a także silnie odżywia włosy i naprawia ich strukturę. U niektórych olej kokosowy może wywołać efekt ciężkich lub puszących się włosów, dlatego warto poszukać swojego oleju. Świetnie sprawdzi się również olej arganowy, oliwa z oliwek, olej lniany, olej z pestek malin.
  • Pokrzywa – wzmacnia odporność, a dodatkowo ułatwia przyswajanie żelaza. Warto pić napar z liści pokrzywy lub sok z pokrzywy dwa razy dziennie.
  • Surowe kakao – To świetne źródło magnezu, który jest niezbędny dla prawidłowej pracy kości, mięśni, serca i całego układu nerwowego. To prawdziwy superfood, ponieważ dodatkowo zawiera chrom, cynk, mangan i miedź, czyli mikroskładniki, które świetnie wspomagają regenerację włosów, skóry i paznokci. Można je spożywać w formie ziarenek (dzienna dawka to 8-13 ziaren) lub zmielić je i dodać do koktajlu lub deseru.

Jak widać, nie polecam tutaj drogich kosmetyków do włosów czy specjalnych maseczek, ponieważ tylko dodatkowo obciążają włosy i nie działają na przyczynę problemu. Żeby pięknie wyglądać z zewnątrz, należy przyjrzeć się temu, co się dzieje w środku. Jeżeli w naszym organizmie od lat panuje stan zapalny, narządy wewnętrzne nie otrzymują niezbędnych składników odżywczych, a dodatkowo ciągle fundujemy sobie dawkę stresu w różnej postaci, to trudno wymagać, aby skóra, włosy, czy paznokcie wyglądały kwitnąco. Zacznij odżywiać swój organizm, a po pewnym czasie zobaczysz, że samopoczucie ulegnie znaczącej zmianie na lepsze, a włosy przestaną wypadać i odzyskają dawny blask.

Źródła:

http://www.akademiawitalnosci.pl/zdrowie-drzemie-w-krzemie/

http://hypothyroidmom.com/10-things-that-stopped-my-thyroid-hair-loss/

http://paleoleap.com/paleo-for-healthy-hair/

Wolfe D., Superfoods. The Food and Medicine of the Future

Autor: Ewa Burzyńska

One thought on “Jak sobie radzić z nadmiernym wypadaniem włosów?

  1. U mnie okazało się, że mam niedobory witamin i na wypadanie włosów pomogły mi tabletki biotebal z biotyną (witamina H). Regualrnie brałam je przez kilka miesięcy i stopniowo włosy przestawały wypadać. A teraz zaczynają odrastać

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s